لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

مجله خودرو؛ هندی‌ها ابرخودرو برقی می‌سازند


تصویری از آزانی محصول شرکت مین‌متال‌موتورز
تصویری از آزانی محصول شرکت مین‌متال‌موتورز

در هندوستان شرکت «مین‌متال‌موتورز» یک ابرخودرو برقی معرفی کرده است که هزار اسب بخار قدرت دارد.

ابرخودرو‌هندی

در هند خودرویی با نام «آزانی» معرفی شده است که با پیشرانهٔ برقی خود توانایی تولید هزار اسب بخار را دارد. همچنین این خودرو دارای گشتاور‌ یک‌هزار نیوتن‌متری است که معادل گشتارو ۹ خودرو معمولی است.

این خودرو که ساخت شرکت تازه‌تأسیس مین‌متال‌موتورز است، می‌‌تواند به سرعت ۳۳۲ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن حدود دو ثانیه است.

شرکت سازنده ادعا می‌کند که این خودرو با یک بار شارژ شدن بیش از ۵۲۰ کیلومتر پیمایش دارد. برای کمتر شدن وزن خودرو، در شاسی آن از آلومینیوم استفاده شده است.

خودروسازان منتظر سیاست دولت ابراهیم رئیسی

خودروسازان اصلی ایران به دلیل ساختارشان عملاً دولتی هستند و مدیران عامل سایپا و ایران‌خودرو هم بر اساس سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب می‌شوند. هم‌اکنون، با تغییر دولت، بازار خودرو در حال سردرگمی به سر می‌برد و منتظر سیاست‌های دولت جدید است.

احمد نعمت‌بخش،‌ دبیر انجمن خودروسازان، در این‌باره گفته است: «منتظر تصمیمات دولت سیزدهم هستیم و امیدواریم این دولت به تاریخچهٔ قیمت‌گذاری خودرو توجه کند و براساس واقعیت‌های موجود و هزینه‌های تولید، آن را اصلاح کند.»

دبیر انجمن خودروسازان همچنین گفته است: «پیشنهاد دادیم تا قیمت خودروهای کم‌تیراژ براساس قیمت حاشیهٔ بازار تعیین شود تا در صورت موفقیت به سایر خودروها نیز تسری یابد، اما به این پیشنهاد که به نفع تولیدکننده، مصرف‌کننده و اقتصاد کشور بود، ترتیب اثر داده نشد.»

خودروسازان ایرانی در حالی مدعی زیان‌دیدگی به دلیل سیاست قیمت‌گذاری خودرو هستند که سال‌هاست بازار خودرو بدون رقیب خارجی به آن‌ها تقدیم شده و حتی چند سالی است واردات خودرو با تعرفهٔ بالا ممنوع است.

رولزرویس منصوری

شرکت منصوری که کوروش منصوری، ایرانی ساکن آلمان، آن را تأسیس کرده و اداره می‌کند، رولزرویس گوست را با قدرت ۷۲۰ اسب ‌بخار معرفی کرد. شتاب این خودرو لوکس با این قدرت موتور حدود چهار ثانیه است.

این موتور ۶.۷ لیتری از نوع دوازده سیلندر خورجینی است و با تقویت شرکت منصوری قدرتش افزایش یافته است.

موتور این خودرو از نظر فنی دچار برخی تغییرات شده و در برنامهٔ مغز هوشمند موتور یک برنامه جدید قرار گرفته است. استفاده از توربوشارژ قوی‌تر و تغییر خروجی‌های موتور هم سبب بهبود راندمان و قدرت موتور شده است. موتور استاندار ۵۶۳ اسب بخار قدرت داشته که پس از این تغییرات، قدرت آن بیش از ۱۵۰ اسب بخار تقویت شده است.

در تزئینات داخلی، منصوری از ترکیب رنگ سفید و نارنجی استفاده کرده است. در تغییرات خارجی در قسمت عقب دو اسپویلر نصب شده، کاپوت فیبر کربن شده و فلاپ‌ها و رکاب‌های جدیدی هم به خودرو اضافه شده است.

شورلت کامارو افسانه‌ای

شورلت کامارو یکی از خاطره‌انگیز‌ترین خودروهای تاریخ صنعت خودرو جهان است. این خودرو نقش پررنگی هم در سینما داشته است.

حالا شرکت معروف تیونیگ خودرو هنسی یک کامارو زد ال یک را به اوج قدرت آن رسانده است. این خودرو تیونینگ‌شده «هنسی اگزرسیست» نام دارد.

با تغییراتی که در موتور این خودرو ایجاد شده، قدرت آن به بیش از هزار اسب بخار رسیده است. برای این کار، شرکت هنسی موتور هشت‌‌سیلندر شش‌لیتری Vشکل را که سوپرشارژ دارد، به‌شدت اصلاح کرده است. با تغییرات اعمال‌شده روی این خودرو خاص، شتاب صفر تا صد آن به حدود دو ثانیه رسیده است.

camaro hennessey exorcist
camaro hennessey exorcist

نهایت سرعت این خودرو ۳۵۰ کیلومتر است و طی مدت ۱۰ ثانیه سرعت آن به حدود ۲۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. از این خودرو که در گلگیر آن نشان ۳۰ سالگی هنسی نقش بسته، ۳۰ دستگاه تولید خواهد شد. به همین دلیل این خودرو می‌تواند مورد توجه موزه‌ها و کلکسیونرهای جهان قرار بگیرد.

با وجود افزایش قدرت موتور، این خودرو دو سال از سوی هنسی گارانتی شده است.

XS
SM
MD
LG