لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۷

از خط و نشان تویوتا برای خریداران تا مالیات جدید خودرو در ایران


تویوتا لندکروز جدید
تویوتا لندکروز جدید

شرکت تویوتا به خریداران تویوتا لندکروز گفته است تا یک سال حق فروش این خودرو را نخواهند داشت. در ایران نیز بر اساس طرح جدید مجلس، خریداران خودروهای جدید هنگام فروش باید بخشی از سود معامله را بر اساس مدت نگهداری خودرو به‌عنوان سرمایه به‌ازای مالیات پرداخت کنند.

تویوتا شرط می‌گذارد

شرکت تویوتا از خریداران تویوتا لندکروز جدید خواسته است این خودرو را تا یک سال پس از خرید نفروشند، در غیر این صورت، دیگر تویوتا به آن‌ها خودرو نخواهد فروخت.

بر اساس گمانه‌زنی‌ها، این کار تویوتا دو دلیل می‌تواند داشته باشد. اولین دلیل به دلال‌بازی محصولات تویوتا در بازار جهانی باز می‌گردد. اما دلیل دوم استفادهٔ برخی از محصولات تویوتا مانند لندکروز توسط گروه‌هایی است که از آنان به‌طور کلی تحت عنوان پیکارجویان در کشورهای مختلف یاد می‌شود.

لندکروز جدید برای اولین بار در تاریخ این شرکت دارای توربو شارژ شده است. تا پیش از این، برای دوام بیشتر، تویوتا از موتورهای تنفس طبیعی استفاده می‌کرد، اما حالا برای قدرت بیشتر به استفاده از توربوشارژ در محصول آفرود خود آورده است.

قدرت موتور تویوتا لندکروز جدید ۴۱۰ اسب بخار است و با این موتور شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو هفت ثانیه است.

این خودرو نسبت به نسخه‌های قبلی توان آفرود بیشتری دارد و می‌تواند از شیب‌های ۳۲ درجه هم بالا برود.

بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان

بر اساس گزارش رسانه‌های خودرویی ایران، خودروسازان ایران هزاران میلیارد تومان به قطعه‌سازان ایران بدهکارند. این بدهی سبب شده بسیاری از خودروها به‌صورت ناقص در انبار خودروسازان قرار گیرد.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو، گفته است: «در حال‌ حاضر بیش از ۱۱۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور زمینگیر شده است. مجموع بدهی خودروسازان به حول‌وحوش ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. از این میزان بدهی تنها ۱۰ هزار میلیارد تومان آن معوقه‌های بیش از ۱۲۰ روزه است.»

به‌گفتهٔ آقای نجفی‌منش، برخی از قطعات وارد شده و در گمرک مانده‌اند، اما قطعه‌سازان توان ترخیص ندارند که این موضوع نیز ناشی از عدم‌ پرداخت به‌موقعِ مطالبات‌شان از سوی خودروسازان است.

بسیاری از قطعه‌سازان ایرانی در ساخت مجموعه قطعات خودرو از قطعات خارجی استفاده می‌کنند.

خودرویی با موتور فرمول چهار

شرکت آبارث زیرمجموعهٔ گروه خودروسازی استلانتیس است که به تولید خودروهای سفارشی و تیونینگ‌شدهٔ فیات می‌پردازد.

این شرکت در محصولات خود از فناوری خودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌کند.

در جدیدترین محصول، این شرکت خودرو فیات پانصد را با نام اف ۵۹۵ توسعه داده است. در این خودرو از موتور مسابقات فرمول چهار استفاده شده است.

این خودرو از موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژدار استفاده می‌کند که ۱۶۰اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این قدرت برای خودرو کوچک فیات پانصد توانایی مانور فراوانی را ایجاد کرده است.

بیشترین سرعت این خودرو ۲۱۷ کیلومتر اعلام شده است.

در فیات اف ۵۹۵ از موتور مسابقات فرمول چهار استفاده شده
در فیات اف ۵۹۵ از موتور مسابقات فرمول چهار استفاده شده
مالیات جدید خودرو در ایران

بر اساس طرح جدید مجلس ایران، اگر فردی خودرو بخرد و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله طبق مدت نگهداری آن سرمایه، بخشی را به‌عنوان مالیات پرداخت کند.

نحوهٔ محاسبهٔ مالیات بر عایدی سرمایه در بازار خودرو بر اساس مدت زمان نگهداری، در سال اول ۳۰ درصد، سال دوم ۲۰ درصد و سال سوم ۱۰ درصد است.

نگهداری خودرو خریداری‌شده از سال چهارم به بعد معاف از مالیات می‌شود.

برای مثال، اگر خودرویی به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان خریده و پس از یک سال به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شود، سودی که از این فروش حاصل شده، معادل ۱۰۰ میلیون تومان است که مالیات آن بر اساس یک سال نگهداری ۳۰ درصد محاسبه می‌شود و باید ۳۰ میلیون تومان مالیات بپردازید.

این طرح احتمالاً سبب افزایش قیمت خودرو در بخشی از بازار ایران خواهد شد. این طرح از بهمن سال جاری قرار است اجرایی شود.

گفتنی است به جز مالیات بر عایدی سرمایه، طبق بودجه سال جاری، باید صاحبان خودروهای لوکسی که ارزش آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان است، تا بهمن سال‌ جاری مالیات بپردازند.

XS
SM
MD
LG