لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

خودرو جدید پلیس آمریکا چیست؟


مجلۀ خودرو: فورد موستانگِ برقی پس از چند ماه آزمایش به‌عنوان خودرو برقی پلیس آمریکا معرفی شد. یک خودرو چینی هم به‌تازگی در رتبۀ دوم جهان از نظر ضریبِ درگ قرار گرفت. در ایران هم اعلام شده قرار است تمام عملیات سند انتقال خودرو به‌صورت الکترونیکی انجام شود.

خودرو برقی پلیس آمریکا

پلیس ایالت میشیگان اعلام کرد که استفاده از فورد موستانگ برقی به‌صورت آزمایشی در پلیس شروع شده و این خودرو توانسته آزمایش‌های ماشین پلیس را با موفقیت انجام دهد.

رانندگی با سرعت بالا، ترمزگیری ناگهانی و توانایی تعقیب‌وگریز برخی از آزمایش‌هایی بوده که فورد موستانگ برقی در آن موفقیت کسب کرده است.

البته محصولات شرکت فورد مورد علاقۀ پلیس آمریکاست و بدنۀ اصلی خودروهای این نیرو را تشکیل می‌دهد. پلیس بریتانیا هم قصد دارد در اقدامی مشابه از موستانگ برقی استفاده کند.

قوی‌ترین نسخۀ فورد موستانگ برقی با نام GT دارای قدرت ۴۵۹ اسب بخار و گشتاور ۸۳۰ نیوتن‌متری است. این خودرو کراس‌اوور با این موتور می‌تواند طی فقط ۳.۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و همین قابلیت آن ‌را برای تعقیب‌وگریز گزینۀ مناسبی کرده است.

بازگشت آئودی به دهۀ هشتاد

شرکت آئودی که شهرت اصلی خود را مدیون دهۀ هشتاد میلادی و موفقیت در رالی با خودرو معروف چهارچرخ متحرک خود بوده است، بر اساس طراحی همین مدل معروف، خودروِ ئی-لجند را ساخته است.

این خودرو از همان خطوط طراحی استفاده کرده و به همین دلیل یک خودرو بسیار جذاب برقی شکل گرفته است.

دو موتور الکتریکی در عقب و یک موتور الکتریکی در جلو خودرو قرار گرفته که در مجموع ۸۱۶ اسب بخار قدرت دارند. شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو حدود سه ثانیه و بیشترین سرعت آن سیصد کیلومتر در ساعت است.

خودرو جدید منصوری

شرکت تیونینگ منصوری که توسط کوروش منصوری تأسیس شده، یک رولزرویس خاص را معرفی کرده است. این خودرو تنها خودروِ دو درِ رولزرویس در جهان است که تیونینگ شده است.

منصوری موتور رولزرویس را تقویت کرده و در این خودرو از یک رینگ ۲۲ اینچی استفاده کرده است. بسیاری از قطعات این خودرو هم تعویض و با قطعات فیبرکربنی جایگزین شده است.

این خودرو با تغییرات انجام‌شده در موتور به قدرت ۷۳۰ اسب بخار رسیده و گشتاور هزار نیوتن‌متری تولید می‌کند.

تصویری از رولز رویس سیلور بولت منصوری
تصویری از رولز رویس سیلور بولت منصوری

سیلور بولت (گلولۀ نقره‌ای) نام محصول جدید منصوری است. از این خودرو تنها ۵۰ دستگاه ساخته خواهد شد و مدل استاندارد آن بیش از ۳۵۰ هزار یورو قیمت دارد.

رکورد یک خودرو چینی در ضریب درگ

خودرو چینی نیو ET7 در رتبه دوم جهان از نظر ضریبِ پسار (درگ) قرار گرفت. این خودرو با یک طراحی آیرودینامیک توانسته است به ضریب درگ دودهم (۰.۲) دست پیدا کند. شعاع پیمایش این خودرو با یک بار شارژ شدن هزار کیلومتر است که برای یک خودرو برقی یک عدد بسیار عالی است. تنها مدل برقی مرسدس بنز EQS وضعیت بهتری نسبت به این خودرو دارد.

این خودرو از نظر قدرت آئرودینامیک محصولات تسلا را با چالش روبه‌رو کرده است.

اطلاعات سند خودرو در ایران

مهدی اقبال، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک،گفته است: «در سامانۀ اصالت سند (هم در سایت سازمان ثبت اسناد و هم در سامانۀ «ثبت من» روی تلفن همراه) مردم می‌توانند اطلاعات سند خودرو و سند وکالت خود را مشاهده کنند.»

اقبال با اشاره به بخشنامۀ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ معاونت امور اسناد سازمان ثبت مبنی بر نبود نیاز به برگ گواهی تأییدیه برای نقل‌وانتقال خودرو گفته است: «در اجرای ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی و نیز تکلیف قانونی مردم در جهت امنیت حقوقی و بهداشت حقوقی با تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی، کار تنظیم سند قطعی خودرو در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد.

در این خصوص تدابیری از سوی سازمان ثبت اندیشیده شده که در گام نخست تمام عملیات سند انتقال خودرو به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و تمام اسناد تنظیمی مردم در سیستم ثبت آنی و بانک‌های اطلاعاتی جامع سازمان ثبت اسناد ذخیره سازی می‌شود و در هر دوره‌ای از زمان که استعلامی از اصالت یک سند رسمی صورت گیرد، قابلیت پاسخگویی حتی وکالت و یا انتقال قطعی آن سند وجود دارد.»

XS
SM
MD
LG