لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

خودرو سال اروپا معرفی شد


خودرو الکتریکی کیا EV6 جایزه خودرو سال اروپا را دریافت کرد
خودرو الکتریکی کیا EV6 جایزه خودرو سال اروپا را دریافت کرد

برای اولین بار یک خودرو برقی کره‌ای توانست خودرو سال اروپا شود: کیا EV6

خودرو سال اروپا هر سال پیش از نمایشگاه خودرو ژنو با نظر خبرنگاران اروپایی انتخاب می‌شود. سه دوره است که نمایشگاه خودرو ژنو به دلیل کرونا برگزار نمی‌شود، امسال هم این نمایشگاه به دلیل کرونا انجام نشد و مراسم آن به‌صورت آنلاین برگزار شد.

هفت خودرو نامزد نهایی خودرو سال اروپا شده بودند. خودروهای کپرا بورن، هیوندای آیونیک پنج، پژو ۳۰۸، اشکودا انیاک iV، فورد موستانگ برقی ، کیا EV6 و رنو مگان برقی این هفت خودرو بودند.

از میان این خودروها، کیا EV6 بالاترین جایگاه را کسب کرد و به این ترتیب، برای اولین بار یک خودرو برقی کره‌ای خودرو سال اروپا شد. این خودرو حتی در برابر خودروهای تسلا عملکرد خوبی دارد.

کیا EV6 با ۲۷۹ امتیاز، رنو مگان برقی با ۲۶۵ امتیاز، هیوندای آیونیک پنج با ۲۶۱ امتیاز، پژو ۳۰۸ با ۱۹۱ امتیاز، اشکودا انیاک iV با ۱۸۵ امتیاز، فورد موستانگ الکتریکی با ۱۵۰ امتیاز و کپرا بورن با ۱۴۴ امتیاز، به‌ترتیب، مقام‌های اول تا هفتم را به دست آوردند.

قیمت کیا EV6 از چهل هزار پوند در بریتانیا شروع می‌شود. این خودرو خواهر هیوندایی آیونیک پنج است و مشخصات فنی هر دو خودرو همسان است.

مدل پایه EV6 از یک موتور الکتریکی بهره می‌برد که در محور عقب قرار دارد. این نسخه ۲۲۶ اسب بخار قدرت دارد و ۷۷ کیلووات ساعت حجم باتری آن است. این خودرو در نسخه پایه قابلیت طی مسافتی بالغ بر ۵۰۹ کیلومتر را دارد.

در نسخه میانی که از دو موتور در محورهای جلو و عقب استفاده می‌کند، قدرت موتور به ۳۲۱ اسب بخار می‌رسد. برخلاف نسخه پایه که شتاب صفر تا صد کیلومتر آن هفت ثانیه است، در نسخهٔ میانی این رقم به پنج ثانیه رسیده است.

نمونه جی‌تی قوی‌ترین نسخه است. در این مدل یک موتور برقی با قدرت ۵۷۷ اسب بخار استفاده شده است. گشتاور این نسخه به ۷۴۰ نیوتن متر می‌رسد و شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت آن حدود ۳.۵ ثانیه است. این خودرو با یک بار شارژ می‌تواند ۶۳۶ کیلومتر را طی کند.

مگان الکتریکی، خودرو دوم سال اروپا

خودرو مگان الکتریکی دومین خودرو سال اروپا شد. این خودرو پلت‌فرم مشابهی با نیسان آریا دارد و برای توسعه این پلت‌فرم الکتریکی گروه رنو نیسان شش میلیارد دلار هزینه کرده است.

نمونه‌ای از مگان الکتریکی
نمونه‌ای از مگان الکتریکی

ژیل ویدال، سرطراح رنو، در گفتگو با رادیو فردا درباره رنو مگان برقی می‌گوید: «در مگان برقی از پلت‌فرم جدید الکتریکی رنو و نیسان استفاده کردیم. برای همین در طراحی بدنه نگاه به آینده و نیاز‌های جدید داشتیم. در چراغ های جلو با حفظ خطوط طراحی رنو از طراحی جدید و فناوری مدرن چراغ‌ها استفاده کردیم.»

سرطراح رنو می‌افزاید: «همچنین از لوگو جدید رنو هم در این خودرو استفاده کردیم و همانطور که می‌بینید، دیگر ورودی هوا نیازی نیست؛ پس در طراحی جدید حذف شده است.خودرو هم با توجه به پلت‌فرم برقی توانایی ترکیب شدن بین یک خودرو هاچ بک و کراس اوور را دارد و به همین دلیل مگان برقی در کلاس تازه‌ای قرار گرفته که نه کراس‌اوور است و نه هاچ‌بک.»

با حذف موتور پرحجم بنزینی و گیربکس و بسیاری از قطعات مکانیکی در خودروهای برقی، امکان طراحی جدیدی در صنعت خودرو فراهم شده است که می‌تواند سبب انقلابی در صنعت خودرو شود.

سرطراح رنو در این‌باره توضیح می‌دهد: «با توجه به استفاده از پلت‌فرم جدید الکتریکی، داخل خودرو جادارتر طراحی شده است. مردم زمان زیادی را در خودرو سپری می‌کنند و سبک زندگی در حال عوض شدن است، به همین دلیل از صفحه نمایش بزرگی هم در داخل خودرو استفاده شده که استفاده از خدمات گوگل برای کاربران و راننده‌ خودرو را راحت‌تر می‌کند.»

به‌گفته سرطراح رنو، همچنین دسترسی مستقیم به بسیاری از امکانات خودرو از طریق صفحه‌نمایش لمسی خواهد بود و به همین دلیل بسیاری از دکمه‌ها و کلید‌ها حذف شده‌اند. ضمن این‌که خودروهای آینده نیاز به شارژ بدون سیم و جایی برای تلفن همراه دارند، به همین دلیل در خودرو جدید برقی مگان به این نکته هم توجه شده است. با بزرگ شدن داخل خودرو به خاطر حذف بسیاری از قطعات مکانیکی، امکان طراحی با فضاهای جدید بدست آمده که معماری داخل خودرو را دگرگون کرده است.»

XS
SM
MD
LG