لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۳

تأکید رؤسای جمهور ایران و عراق بر گسترش روابط دو جانبه


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، روز یکشنبه در تماس تلفنی با جلال طالبانی، همتای عراقی خود بر گسترش روابط بین دو کشور در زمینه‌های مختلف تأکید کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود احمدی نژاد روز یکشنبه، ۲ آبان‌ماه، طی تماس تلفنی با جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق ضمن ابراز خرسندی از سطح روابط کنونی میان دو کشور، افزود: «امیدوارم با تشکیل دولت عراق، روابط بین دو کشور در زمینه‌های مختلف به خصوص سیاسی و اقتصادی گسترش یابد.»

جلال طالبانی نیز ضمن استقبال از گسترش سطح روابط میان تهران و بغداد، ابراز امیدواری کرد که پس از تشکیل دولت عراق به تهران سفر کند.

این گفت و گو حدود یک هفته پس از سفر نوری المالکی، نخست وزیر فعلی عراق به ایران صورت گرفت. نوری المالکی در ادامه سفرهای خود به پایتخت‌های خاورمیانه با هدف جلب حمایت از نخست وزیری خود در دولت جدید عراق، در تاریخ ۲۶ مهرماه، به تهران رفته و با محمود احمدی‌نژاد، آیت‌الله خامنه‌ای و تنی چند از مقامات جمهوری اسلامی دیدار کرد.

آقای مالکی در این سفر روابط میان ایران و عراق را «استراتژیک» خواند و از تهران درخواست کرد تا به بازسازی عراق کمک کند.

این در حالی است که یک روز پیش از سفر نوری‌المالکی به تهران، ایاد علاوی، از شیعیان سکولار عراق و رقیب انتخاباتی آقای مالکی، ایران را به کوشش برای «بی‌ثبات کردن» عراق و دخالت در روند سیاسی آن کشور متهم کرده و ضمن تمسخر رقبای سیاسی خود که برای تشکیل دولت بعدی «به دنبال حمایت ایران هستند» گفت: «من به ایران التماس نمی‌کنم که انتصابم را بپذیرد.»

ایاد علاوی، رهبر ائتلاف العراقیه در حال حاضر بر سر کرسی نخست وزیری با نوری المالکی به رقابت می‌پردازد که این رقابت انتخاباتی تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

در انتخابات عراق که بیش شش ماه پیش انجام شد، ائتلاف تحت رهبری آقای مالکی با اختلاف اندکی پس از ائتلاف العراقیه وابسته آقای علاوی در مقام دوم قرار گرفت و هیچ یک از دو طرف موفق به کسب تعداد کرسی‌های لازم برای تشکیل دولت مستقل نشدند.

در اوایل مهرماه احزاب شیعه عراق از جمله اتحاد ملی که به تهران نزدیک است و ائتلاف حاکمیت قانون که دولت فعلی را به نخست وزیری آقای مالکی در اختیار دارد، نوری المالکی را به عنوان نامزد نخست وزیری در دولت جدید به پارلمان معرفی کردند تا به طور متحد با ایاد علاوی، رهبر ائتلاف سنی العراقیه بر سر نخست وزیری به رقابت بنشینند.

در این میان، مقتدی الصدر، که در حال حاضر در قم به سر می‌برد و گروه تندروی وی، جنبش صدر ۴۰ کرسی از ۷۰ کرسی ائتلاف اتحاد ملی عراق را در دست دارد، حمایت خود از آقای مالکی را اعلام کرده‌است، اما آقای مالکی همچنان برای تشکیل دولت مستقل به کرسی‌های بیشتری در پارلمان نیاز دارد.

برای تشکيل دولت در عراق ۱۶۳ کرسی لازم است که احزاب بايد برای دست‌یافتن به این کرسی‌ها به ائتلاف مناسبی برسند؛ در غير اين صورت دولت شکننده‌ای شکل خواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG