لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

گیتس: اروپا ممکن است هدف صدها موشک ایرانى قرار گیرد


رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، روز پنج‌شنبه در توجیه طرح ایجاد سپر موشکى آمریکا گفت برآوردهاى سرویس‌هاى اطلاعاتى نشان مى‌دهد که جمهورى اسلامى ایران قادر است اروپا را با «صدها موشک» هدف قرار دهد.

به گزارش خبرگزارى رویترز، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه در سخنانى در جمع نمایندگان کنگره آمریکا اعلام کرد که جمهورى اسلامى قادر است با استفاده از «صدها موشک» اروپا را موشک‌باران کند.

به گفته آقاى گیتس، دانسته‌هاى سرویس‌هاى اطلاعاتى ایالات متحده آمریکا درباره توانایى موشکى ایران در تصمیم دولت آمریکا به استقرار یک سامانه دفاع موشکى در اروپا موثر بوده است.

ایالات متحده آمریکا در سپتامبر سال گذشته اعلام کرده بوددر نظر دارد براى مقابله با «تهدید موشکى روزافزون» ایران سامانه‌هاى دفاع موشکى قابل استقرار در دریا و خشکى را براى حفاظت از متحدان اروپایى خود در مناطق مختلف مستقر کند.

پیشتر، جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا، خواستار ایجاد سپر دفاع موشکى در خاک جمهوری چک و لهستان شده بود، اما به دنبال مخالفت‌های شدید با این طرح، دولت باراک اوباما آن را کنار گذاشته و از طرح تازه خود خبر داد.

تمرکز طرح سپر دفاع ضدموشکى تازه آمریکا که، به گفته رابرت گیتس، استقرار کامل آن تا سال ۲۰۲۰ به طول خواهد انجامید، مقابله با موشک‌هاى کوتاه‌برد و میان‌برد است.

رابرت گیتس در توجیه این طرح گفته است: «یکى از عواملى که منجر به اتخاذ این تصمیم شده، این واقعیت است که چنانچه ایران اقدام به حمله موشکى به اروپا کند، این حمله محدود به (شلیک) یکى دو موشک یا چند موشک نخواهد شد.»

وزیر دفاع آمریکا با بیان این که ایران احتمالاً «صدها موشک» به سمت اروپا شلیک خواهد کرد، در عین حال به نمایندگان کنگره اطمینان داده است که ایالات متحده با استفاده از سامانه‌های پیشرفته ضدموشکی خود خواهد توانست از «نیروها، پایگاه‌ها، تاسیسات و متحدان اروپایى خود» در برابر این حملات دفاع کند.

آقاى گیتس با تاکید بر این که استقرار سامانه دفاع موشکى ایالات متحده آمریکا در خاک اروپا براى مقابله با تهدید موشکى ناشى از «کشورهایى مانند ایران و کره ‌شمالى» اهمیت دارد، همچنین افزوده است: «به نظر من در سال ۲۰۲۰ ما با تهدید موشکى از سوى کشورهاى دیگر هم روبه‌رو خواهیم بود، به‌ویژه اگر نتوانیم مانع ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى توسط ایران شویم.»

وزیر دفاع آمریکا در بخش دیگرى از سخنان خود در جمع نمایندگان کنگره همچنین با اشاره به نگرانى‌هاى روسیه نسبت به عملى شدن طرح سپر دفاع موشکى آمریکا گفته است این سامانه ضدموشکى از قابلیت لازم براى مقابله با «موشک‌هاى دوربرد و پیشرفته روسیه» برخوردار نیست.

روسیه که با طرح پیشین دفاع موشکى آمریکا شدیداً مخالفت کرده و حتى تهدید به مقابله به مثل کرده بود، نسبت به طرح تازه دفاع موشکى آمریکا نیز بدبین است و آن را براى مقابله با خود مى‌داند.

هر چند دولت باراک اوباما امکان مشارکت مسکو را نیز در این طرح منتفى ندانسته است، به گفته وزیر دفاع آمریکا روس‌ها اساساً «از اول از دفاع موشکى متنفر بوده و خواهند بود».

آقاى گیتس که دلیل «تنفر روسیه» از سپر موشکى را ساخت آن توسط آمریکا دانسته، پیشتر نیز در سخنانى از مخالفت مسکو با تحریم‌هاى یک‌جانبه ایران از سوى ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به شدت انتقاد کرده بود.

وى با «اسکیزوفرنیک» (روانی) خواندن رفتار روسیه در قبال ایران گفته بود: «مسکو در عین حال که دنبال روابط تجارى‌اش با ایران است، تصدیق مى‌کند که ایران مسلح به سلاح هسته‌اى تهدید امنیتى بزرگى است.»

روسیه که به قطعنامه تحریم ایران در شوراى امنیت در روز ۲۰ خرداد راى مثبت داده است، روز پنج‌شنبه از تحریم‌هاى یک‌جانبه ایالات متحده و اروپا علیه ایران ابراز ناخرسندى کرد.

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی بر این باورند که جمهوری اسلامی در صدد ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است و از این رو این کشور را برای پایان دادن به برنامه اتمی خود تحت فشار قرار داده‌اند.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG