لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۹

ترکیه برای نگهداری از اورانیوم ایران اعلام آمادگی کرد


رجب طیب اردوغان (راست)، نخست وزیر ترکیه، و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران
رجب طیب اردوغان (راست)، نخست وزیر ترکیه، و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران
در حالی که وزیر انرژی ترکیه روز جمعه از آمادگی کشورش برای دریافت اورانیوم غنی‌شده ایران و نگهداری از آن خبر داد، رئیس ستاد فرماندهی نیروهای مسلح ایران نیز از مبادله اورانیوم غنی‌شده با سوخت هسته‌ای برای رآکتور تهران حمایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تانر ایلدیز، وزیر انرژی ترکیه، در واکنش به پیشنهاد تازه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر انتقال اورانیوم غنی‌شده ایران به ترکیه به جای روسیه اظهار داشت: «از جانب ترکیه هیچ مشکلی در ارتباط با ذخیره اروانیوم غنی‌شده ایران در ترکیه وجود ندارد و ما نمی‌توانیم به این پیشنهاد پاسخ منفی بدهیم».

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چند روز پیش و به دنبال واکنش منفی مقام‌های ایرانی به پیشنهاد ارسال اروانیوم غنی‌شده ایران به روسیه و فرانسه برای تبدیل به سوخت هسته‌ای برای رآکتور تحقیقاتی تهران، پیشنهاد انتقال بخشی از ذخیره اورانیوم غنی شده ایران به ترکیه را مطرح کرده بود.

آقای البرادعی با اشاره به روابط نزدیک ترکیه و ایران اظهار امیدواری کرده بود که ایران با این پیشنهاد موافقت کند و دولت آمریکا نیز با توجه به رضایت این کشور از ترکیه از این پیشنهاد پشتیبانی نماید.

پیشنهاد تازه آقای البرادعی در حالی مطرح شده‌ است که پیشتر قدرت‌های بزرگ و در رأس آنها آمریکا در چارچوب پیش‌نویس توافق‌نامه وین از ایران خواسته بودند حدود ۷۵ درصد از ذخیره اورانیوم خود را که غنای پایینی دارد تا آخر سال میلادی به روسیه و فرانسه تحویل دهد، و در ازای آن مقدار کمتری اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران تحویل بگیرد.

جمهوری اسلامی ایران در پاسخ اولیه خود به این پیشنهاد خواستار دریافت سوخت مورد نیاز رآکتور تهران پیش از انتقال ذخیره اورانیوم خود به روسیه شده بود که این درخواست با مخالفت کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا روبه‌رو شده است.

در این میان احمد دعوت‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز پنج‌شنبه تلفنی با محمد البرادعی گفت‌وگو کرده و به رایزنی درباره پیشنهاد تازه وی پرداخته است.

ترکیه که چند روز پیش میزبان محمود احمدی‌نژاد بود در گذشته نیز آمادگی خود را برای میانجی‌گری میان ایران و غرب بر سر مساله‌ اتمی جمهوری اسلامی اعلام کرده بود.

همزمان حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران و از اعضای شورای عالی امنیت ملی، که نهاد مسئول پرونده هسته‌ای کشور به شمار می‌آید، روز جمعه به دفاع از ایده مبادله اروانیوم غنی‌شده با سوخت هسته‌ای پرداخت.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، سرلشکر فیروزآبادی با اشاره به مخالفت برخی از چهره‌های سیاسی به خروج اورانیوم غنی‌شده از کشور اظهار داشت: «به شبهه‌افکنان که از روی بی‌اطلاعی یا وابستگی گاهی مطالبی عنوان می‌کنند نباید گوش داد، چرا که ذخیره سوخت نیروگاهی آسیب نمی‌بیند و خللی در ادامه غنی‌سازی وارد نمی‌کند.»

آقای فیروزآبادی مقصود خود را از «شبهه‌افکنان» دقیقا مشخص نکرده است، اما پیشتر علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، ضمن مخالفت با پیشنهاد مبادله اورانیوم غنی‌شده با سوخت رآکتور تهران گفته بود: «بحث تحویل تدریجی یا دفعی سوخت ۳.۵ درصدی برای دریافت سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران منتفی است.»

همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، هم مبادله سوخت در برابر سوخت را غیرمنطقی و نوعی «فریب‌کاری» توصیف کرده بود.

علاوه بر این میرحسین موسوی نیز با اشاره به گفت‌وگوهای تازه ایران و قدرت‌های بزرگ در وین از «توافق‌های پشت پرده» بر سر مساله‌ هسته‌ای ایران به‌شدت انتقاد کرده بود.

این در حالی است که سرلشکر فیروزآبادی درباره تبادل اورانیوم غنی شده ایران با سوخت رآکتور تهران گفته است: «ما از تبادل سوخت زیان نخواهیم کرد. بلکه با به دست آوردن معادل آن، سوخت ‌٢٠درصد مورد نیاز رآکتورها، حقانیت خود را در فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز به کرسی نشانده‌ایم و این موفقیت برای دانشمندان و سیاستمداران ایران جای تبریک و تشکر دارد.»
XS
SM
MD
LG