لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

ناتو و روسیه؛ پیش به سوی عادی سازی روابط


لوگوی ناتو
لوگوی ناتو
برای نخستين بار پس از جنگ گرجستان وزرای امور خارجه کشورهای عضو پيمان آتلانتيک شمالی و روسيه روز شنبه با هم ديدار می‌کنند، تا زمينه را برای عادی سازی روابط ميان روسيه و ناتو فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، روابط ميان روسيه و پيمان آتلانتيک شمالی ناتو به دنبال جنگ سال گذشته ميان گرجستان و روسيه به سردی گراييده بود. هر چند در ماه‌های گذشته روابط سياسی ميان دو طرف به تدريج به حالت عادی درآمده بود، اما در اين مدت تماس‌های نظامی ميان روسيه و ناتو برقرار نشده بود.

روز شنبه سرگئی لاوروف وزير امور خارجه روسيه با وزرای خارجه بيست و هشت کشور عضو پيمان آتلانتيک شمالی در جزيره يونانی «کورفو» ديدار می‌کند. اين ديدار در حالی صورت می‌گيرد که قرار است، باراک اوباما رييس جمهور آمريکا و ديميتری مدودف رييس جمهور روسيه ماه آينده با هم ديدار کنند.

بر اساس اعلام منابع رسمی گفت و گو‌های «کورفو» در رستای تلاش دو طرف برای عادی سازی روابط است.

به گفته ديپلمات‌ها انتظار می‌رود در جريان اين گفت و گو‌ها موضوع‌هايی مانند همکاری روسيه در زمينه مبارزه با بنيادگرايان در افغانستان و نيز مبارزه با دزدان دريايی در سواحل سومايی مورد بررسی قرار گيرد.

همچنين ديپلمات‌ها اميدوارند از تنش ميان روسيه و ناتو بر سر جنگ قفقاز و نيز سپر دفاع موشکی آمريکا نيز کاسته شود.

يک ديپلمات آمريکايی در باره نشست وزرای امور خارجه ناتو و روسيه در «کورفو» به آسوشيتدپرس گفته است، ايالات متحده در پی آن است که در زمينه موضوعات مهم امنيتی به ويژه در ارتباط با افغانستان و پاکستان بيشتر با اروپا و روسيه تعامل کند.

علاوه بر ديدار ميان وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو و روسيه وزرا امور خارجه ۵۶ کشور عضو سازمان امنيت و همکاری در اروپا نيز در جزيره «کورفو» با رايزنی می‌پردازند در در باره موضوعاتی مانند اعزام ناظران بيشتر به گرجستان تبادل نظر کنند.

هرچند پيشتر اعلام شده بود که خانم هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا نيز در نشست وزيران امور خارجه ناتو و روسيه حضور خواهد داشت، اما سفر خود را به «کورفو» به خاطر شکستگی دست لغو کرده و جيمز استاينبرگ معاون خود را راهی اين نشست کرده است.

سيليويو برلوسکونی نخست وزير ايتاليا نيز به عنوان تنها رييس دولت در اين نشست حضور خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG