لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

آن سو جشن، این سو ناقوس های «روز نکبت»


یک دانش آموز فلسطینی در حال کشیدن یک نقاشی دیواری به مناسبت روز نکبت در غزه - عکس از AFP
یک دانش آموز فلسطینی در حال کشیدن یک نقاشی دیواری به مناسبت روز نکبت در غزه - عکس از AFP

ناقوس ها در کرانه غربی برای اعلام شصتيمن سالگرد «روز نکبت» به صدا درآمدند: روز پنج شنبه ۲۶ ارديبهشت ماه، ۱۵ ماه می، يا همان روزی که کشور اسرائيل تشکيل شد.


در شهر غزه، چند صد دانش آموز دبستانی با راکت ها و تفنگ های دروغين در ميدان اصلی شهر رژه رفتند.


و در کرانه غربی رود اردن و شرق عرب نشين بيت المقدس، فعالان سياسی قصد دارند ۲۲ هزار بادکنک سياه به آسمان بفرستند و آسمان بيت المقدس را سياه کنند - هر بادکنک به نشانه يک روز از زمان تاسيس دولت اسرائيل؛ تضادی شديد با جشن های شصتمين سال تولد اسرائيل که خود گويای اختلافات ناشی از تقسيم اين منطقه در ۶۰ سال پيش است.


از زمان تاسيس کشور اسرائيل تا کنون بيش از ۷۰۰ هزار عرب سرزمين خود را رها کرده اند.


فلسطينيان می گويند آنان را وادار به فرار از خانه و کاشانه خود کردند. محمود عباس که خود از فراريان سال ۱۹۴۸ است، در همين هفته گفت مردمش را به مهاجرت راندند و بی عدالتی عظيمی بر آنان روا داشتند.


اما اسرائيليان روايتی ديگر از ماجرا دارند.


رهبران اسرائيل می گويند در آن زمان هيچ نقشه ای برای راندن اعراب وجود نداشت و بسياری از آنان ازجنگی که پنج کشور عربی برای اشغال اسرائيل به راه انداخته بودند ، گريختند.



بادکنک های سیاه در رام الله به نشانه بدبختی ناشی از تاسیس اسرائیل - عکس از AFP

علت اين مهاجرت هر چه بوده موجب شده تا امروز چهار و نيم ميليون پناهنده فلسطينی در اردن، لبنان، سوريه ساحل غربی اردن و نوار غزه، آواره باشند.


روز تاسيس دولت اسرائيل که فلسطينی ها آن را «روز نکبت» می نامند، همزمان با سفر جرج بوش، رئيس جمهوری آمريکا، به اسرائيل برگزار می شود؛ سفری که برای پيشبرد مذاکرات صلح صورت گرفته است.


اما اين همزمانی به خشم عده ای از فلسطينيان دامن زده است. از آن جمله است محمود الزهار از مسئولان ارشد حماس که می گويد: «رئيس جمهوری امريکا به اينجا آمده تا ۶۰ سال ريختن خون ما ، ۶۰ سال آوارگی و دربدری ما، و ۶۰ سال نقض حقوق ملی ما را جشن بگيرد.»


در آستانه ديدار جرج بوش از اسرائيل، استيون هدلی، مشاور امنيت ملی آمريکا، پذيرفت که تاسيس اسرائيل «برای بسياری از مردمان فلسطينی رنج و مشقت به بار آورد.»


او گفت آقای بوش می خواهد با کمک به ايجاد به گفته او «سرزمينی برای فلسطينيان، به همان گونه که ۶۰ سال پيش برای يهوديان به وجود آمد، اين مشقت را جبران کند.»


روز پنج شنبه نيز جرج بوش در نطقی که در پارلمان اسرائيل ايراد کرد، آينده اسرائيل را در ۶۰ سال آينده پيش چشم آورد؛ اسرائيلی که در آن، چنان که آقای بوش ترسيم می کند: «مردم فلسطين نيز از سرزمين رويايی و شايسته خويش برخوردار خواهند بود: با دولتی دموکراتيک ، برخوردار از حکومت قانون، حامی حقوق بشر، و بيزار از ترور.»


اما آقای بوش در سخنان خود اشاره ای به اين موضوع نکرد که برای دشوارترين مناقشات ميان اسرائيل و فلسطينی ها چه راه حلی دارد؛ مناقشاتی چون بازگشت فلسطينی ها به سرزمين هايی که اکنون در دل اسرائيل قرار دارند، و قرار دادن بيت المقدس شرقی به عنوان پايتخت دولت جديد فلسطينی.


اسرائيل همچنان ادعای مالکيت تمامی بيت المقدس را دارد و می خواهد بسياری از شهرک های يهودی نشين در ساحل غربی را حفظ کند.


XS
SM
MD
LG