لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

پیام نوروزی احمدی نژاد: تضاد با آمار های دولتی


حسن منصور: بيانات آقای احمدی نژاد در زمینه اشتغال با آمارهائی که از سوی بانک مرکزی و وزارت کار اعلام شده اند، تطبيق نمی کند. (عکس از AFP)
حسن منصور: بيانات آقای احمدی نژاد در زمینه اشتغال با آمارهائی که از سوی بانک مرکزی و وزارت کار اعلام شده اند، تطبيق نمی کند. (عکس از AFP)

محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ایران در پيام نوروزی خود به مناسبت آغاز سال نو، گفت که دولت نهم در سال گذشته به «پيشرفت های خيره کننده ای» در حوزه اقتصاد دست يافته است.


او همچنين گفت که در سال گذشته «اقتصاد ايران از رشد بالایی برخوردار بوده و به سبب ايجاد اشتغال برای بيکاران، نرخ بيکاری در ايران تک رقمی شده است.»


اين در حالی است که آمار های اعلام شده از سوی دستگاه های دولتی با سخنان رييس دولت در تضاد است.


از سوی ديگر طی سال ۱۳۸۶ نرخ تورم با گذر از ۸/۱۷ درصد به رقمی بی سابقه در دهه گذشته رسيد و سياست های اقتصادی دولت بار ها مورد حملات تند اقتصاددانان مستقل، نمايندگان مجلس و حتی مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار گرفت.


پیام نوروزی محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران را اینجا بخوانید

آقای احمدی نژاد در پيام نوروزی خود با اعتراف به افزايش سطح عمومی قيمت ها، گفته است که دولتش در طول سال گذشته يک «طرح بزرگ تحول اقتصادی» برای ريشه کنی نابسامانی های اقتصادی آماده کرده است.


او هیچ توضیحی در باره جزئیات این طرح نداده است.


حسن منصور استاد اقتصاد در بريتانيا در مصاحبه با رادیو فردا تاکید می کند که تناقض سخنان آقای احمدی نژاد با آمارهای رسمی کاملا عیان است:


راديو فردا: پيش از هر چيز درباره وضعيت اشتغال در ايران و گفته آقای احمدی نژاد در اين باره توضيح دهيد.


حسن منصور: بيانات آقای احمدی نژاد در زمینه اشتغال با آمارهایی که از سوی بانک مرکزی و وزارت کار اعلام شده است، مطابقت ندارد.


از مجموعه جمعيت در سن اشتغال، که ۲۵ میليون نفر شمارش می شود، حدود ۲۰ میليون نفر اشتغال دارند و اين نرخ بيکاری را بسيار بالاتر، يعنی حدود ۱۳ درصد نشان می دهد، بدون توجه به انواع اشتغال های کاذب.


اين دولت خود مدعي است که به اندازه دو برابر دولت های پيشين فرصت شغلی ايجاد کرده است، که درست نيست.


حتی اگر درست باشد، اين می شود حدود ۹۰۰ هزار نفر. درحالی که وارد شوندگان به بازار کار متجاوز از يک میليون و ۲۰۰ تا يک میليون و ۸۰۰ هزار نفر هستند. به اين ترتيب نرخ بيکاری افزايش پيدا کرده است، نه کاهش.


محمود احمدی نژاد در شرايطی از رشد اقتصادی ايران ابراز خرسندی کرد که رقبايش در درون هيئت حاکمه اورا به انحراف از چشم انداز ۲۰ ساله و در نتيجه دست نيافتن به رشد اقتصادی پيش بينی شده در برنامه پنج ساله چهارم متهم می کنند. آقای منصور کدام طرف درست می گويد؟


  • از مجموعه جمعيت در سن اشتغال، که ۲۵ میليون نفر شمارش می شود، حدود ۲۰ میليون نفر اشتغال دارند و اين نرخ بيکاری را بسيار بالاتر، يعنی حدود ۱۳ درصد نشان می دهد
حسن منصور، اقتصاددان

بی آنکه وارد اين جنگ جناحی بشوم عرض می کنم که رشد اقتصادی در ايران رو به کاهش است.


در سال جاری از حدود ۵/۶ درصد اعلام شده، به سوی ۵/۴ درصد سير می کند و برای اين ارقام، تجزيه و تحليل های بسيار مستند و قوی در اختيار داريم.


به اين ترتيب ادعای دولت در مورد افزايش رشد نادرست است.


محمود احمدی نژاد بخشی از مشکلات دولت را به آنچه که « بداخلاقی دشمنان در خارج » و « برخی کج رفتاری ها» در داخل نامید نسبت داد.


او همچنين به فشارهای تحولات بزرگ اقتصادی، رکود و افزايش بی سابقه قيمت ها اشاره کرد. آقای منصور اين عوامل تا چه حد در وضعيت اقتصادی ايران تاٌثير دارند؟


ترديدی نيست که در کشورهای بزرگ و در بازارهای مالی جهان بحرانی در حال گذر است. عمده نقش ايران در زمینه تجارت خارجی وصول درآمدهای نفتی است و اين رو به ارتقا بوده، نه رو به تنزل.


به اين ترتيب اگر استفاده درستی از اين ارزهای وصولی انجام می گرفت، وضعيت اقتصادی ايران بايد بهتر می شد.


تاکنون از اين رقم حدود ۱۹۰ میليارد دلاری که دولت آقای احمدی نژاد وصول کرده است، حسابی به ملت ايران داده نشده که ببينند اين پول در چه جاهايی هزينه شد و چه مقدار از اين واقعاً سرمايه گذاری شده است.

سرانجام آقای احمدی نژاد گفت که با اجرای طرحی که با همکاری کارشناسان و صاحبنظران تهيه شده، نابسامانی های موجود در اقتصاد ايران ريشه کن می شود.


آقای منصور هرچند رييس جمهوری ایران درباره جزئيات اين طرح توضيحی نداد، شما بخت دولت آقای احمدی نژاد برای حل مشکلات اقتصادی ايران را چه اندازه می دانيد؟


طرح اقتصادی چيزی نيست که از جيب رييس دولت بيرون بيايد، بلکه چنين طرحی بايد ماه ها مورد بحث کليه محافل علمی و فنی و مطبوعاتی قرار گيرد. اينکه آقای احمدی نژاد هنوز چنين طرحی را عرضه نکرده اند و وعده می دهند که اطلاعاتی در اختيار ملت قرار خواهد گرفت، نشان از اين دارد که اصولاً چنين طرحی وجود ندارد.


بلکه احتمال دارد دوباره انديشه ای بسيار خام و مغلوط، بعنوان تحفه ای به ملت ايران عرضه شود که بايد نگران آثار سوء آن بود.


اگر چنين طرحی موجود باشد، ما بيشتر از همه مشتاق هستيم که ببينيم آيا جدا از چشم انداز بيست ساله است؟ آيا جدا از برنامه چهارم است؟ يا در جهت اجرای آنهاست که تاکنون نفی می کردند.


XS
SM
MD
LG