لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

رييس جمهوری آمريکا وارد عربستان سعودی شد


آقای بوش در هفتاد و پنجمين سالگرد نزديک شدن روابط واشينگتن با بزرگترين توليد کننده مسلمان نفت وارد اين کشور می شود. (عکس از AFP )
آقای بوش در هفتاد و پنجمين سالگرد نزديک شدن روابط واشينگتن با بزرگترين توليد کننده مسلمان نفت وارد اين کشور می شود. (عکس از AFP )

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در ادامه سفر خود به خاورميانه، با خاتمه يافتن سفر سه روزه خود به اسرائيل عازم عربستان سعودی شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، مشاوران رييس جمهوری آمريکا اعلام کرده اند که با توجه به رسيدن قيمت هربشکه نفت به ۱۲۵ دلار، مسئله افزايش قيمت نفت در مذاکرات آقای بوش، ملک عبدالله پادشاه عربستان و ديگر مقامات عربستان سعودی مطرح خواهد شد.


آقای بوش در هفتاد و پنجمين سالگرد نزديک شدن روابط واشينگتن با بزرگترين توليد کننده مسلمان نفت وارد اين کشور می شود.


با وجود آنکه رييس جمهوری آمريکا، اسفند ماه گذشته، در جريان اجلاس قبلی اوپک به صراحت خواستار افزايش توليد نفت اوپک برای کاهش قيمت نفت شده بود، کشور های عضو اين سازمان با درخواست افزايش توليد موافقت نکردند.


در پی افزایش قیمت نفت و بی علاقگی اوپک به افزایش تولید نفت، ششم ارديبهشت ماه، يک گروه از سناتورهای آمريکايی از جرج بوش خواستند تا زمان افزايش توليد نفت عربستان و ساير کشورهای حاشيه خليج فارس قراردادهای تسليحاتی با اين کشورها را به حال تعليق درآورد.


اين سناتورها، در نامه ای به جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا درخواست کردند که قراردادهای تسليحاتی چند ميليارد دلاری با عربستان سعودی و چند کشور توليد کننده نفت در خليج فارس را به حال تعليق در آورد مگر اينکه اين کشورها با توليد بيشتر نفت موافقت کنند.


پيش از آن هم ديک چينی، معاون رييس جمهوری آمريکا سوم فروردين ماه به رياض، پايتخت عربستان سفر کرده بود.


محور سخنان آقای چينی با با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی درباره افزايش بی سابقه قيمت نفت بود.


ديدار با محمود عباس در شرم الشيخ


آقای بوش در ادامه سفر به خاورميانه پس از عربستان سعودی عازم مصر می شود تا در شرم الشيخ با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی ديدار کند.


رييس جمهوری آمريکا، طی سفر سه روزه خود به اسراييل که روز چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ماه آغاز شد، تنها اشارات مختصری به صلح ميان فلسطينايان و اسرائيل کرد و بيشتر درباره حمايت از اسراييل، مخالفت با گروه های تروريستی خاورميانه و ايران سخن گفت.


اين درحالی است که آقای بوش اعلام کرده بود که اميدوار است پيش از پايان دوره رياست جمهوی خود، در سال آينده، شاهد صلح ميان اسراييل و فلسطينی ها باشد.


گوردن جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا در اين باره به خبرگزاری فرانسه گفته است: «گمان می کنم آقای بوش در سخنانی خود در شرم الشيخ موضوعات بيشتری درباره فلسطينی ها مطرح کند.»


سخنرانی بوش و عکس العمل اوباما


رييس جمهوری آمريکا که در جريان سخنرانی روز روز پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت خود در پارلمان اسراييل با انتقاد از کسانی که خواهان گفت وگو با رييس جمهوری ايران هستند، اين رويکرد را با در پيش گرفتن موضعی نا استوار در برابر هيتلر مقايسه کرد.


رييس جمهوری آمريکا با اشاره به اين که برخی خواهان مذاکره با «تروريست ها و تندرو» هستند، گفت: «آنها فکر می کنند گويا يک گفت و گوی مبتکرانه می تواند آنها [تروريست ها و تندروها] را به تشخيص اشتباهات خود واقف کنند».


آقای بوش گفت: «درباره چنين توهمی قبلا هم شينده ايم، زمانی که تانک های رژيم آلمانی نازی در سال ۱۹۳۹ وارد لهستان شد، يک سناتور آمريکايی گفته بود اگر می توانستم با هيتلر صحبت کنم، شايد اين اتفاقات رخ نمی داد.»


رييس جمهوری آمريکا اين شيوه را تسکين کاذب و باج دادن ارزيابی کرد.


اين اظهارات بوش به طور گسترده ای حمله به باراک اوباما، کانديدای حزب دموکرات برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا در سال ۲۰۰۸، تعبير شده است.


سناتور باراک اوباما در جريان مبارزات انتخاباتی خود گفته بود حاضر است بدون پيش شرطی با رهبران کشورهايی چون کوبا و ايران ديدار کند.


به رغم آنکه جرج بوش نام فرد مشخصی را مطرح نکرد، ولی باراک اوباما به سرعت به اين اظهارات واکنش نشان داد و رييس جمهوری آمريکا را به حمله کاذب سياسی متهم کرد.


آقای اوباما همچنين تصريح کرد زمان آن فرا رسيده است که به سياست هايی که طی هشت سال گذشته ايران را تقويت کرده و نتوانسته امنيت اسرائيل را تضمين کند، پايان داده شود.


سناتور اوباما تصريح کرد که رييس جمهوری امريکا ميداند که وی هرگز از گفت و گو با تروريستها حمايت نکرده است.


وی افزود: «آقای بوش به طور بی سابقه ای از سياست خارجی و سياست های مبتنی بر رعب و وحشت استفاده سياسی می کند، رويکردی که موجب امنيت مردم آمريکا و اسرائيل نشده است.»


XS
SM
MD
LG