لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

اسرائیل شماری از رهبران حماس در کرانه باختری را بازداشت کرد


ناصرالدین الشاعر؛ از رهبران بازداشت شده حماس
ناصرالدین الشاعر؛ از رهبران بازداشت شده حماس
در پی بن‌بست کامل در مذاکرات اسرائیل و حماس برای مبادله اسیران، ارتش اسرائیل با هدف تشدید فشارها، ۱۰ نفر از رهبران حماس را در کرانه باختری دستگیر کرد.

بازداشت مقامات بلندپایه حماس در کرانه باختری، از شامگاه چهارشنبه آغاز شد و در میان دستگیرشدگان، ناصرالدین الشاعر معاون پیشین نخست‌وزیر حماس نیز دیده می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، شماری از اعضای مجلس قانونگذاری و رهبران نظامی حماس در کرانه باختری از جمله دستیرشدگان هستند.

دور تازه دستگیری سران حماس از سوی ارتش اسرائیل تأیید شده و این ارتش اعلام داشت دستگیرشدگان درصدد بازسازی زیربناهای حماس در کرانه باختری بودند.

دولت اسرائیل نیز تأیید کرده است که کمیسیونی را برای بررسی راهکارهای تشدید فشار بر زندانیان حماس در زندان‌های اسرائیل تشکیل داده است.

این در حالی است که برخی مقامات اسرائیلی احتمال داده‌اند که اعمال مقررات جدید علیه زندانیان حماس موجب اغتشاش در زندان‌ها و آغاز اعتصاب غذای زندانیان شود و همچنین واکنش‌های جهانی را برانگیزد.

اهود اولمرت نخست‌وزیر دولت انتقالی اسرائیل، شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که مذاکرات نمایندگان او درقاهره با هیئت حماس با میانجی‌گری مصر ناکام مانده است.

آقای اولمرت انگشت اتهام را متوجه حماس کرد، و این سازمان را به «زیاده‌خواهی و افزایش ناگهانی سطح انتظارات» متهم ساخت. حماس نیز به نوبه خود اسرائیل را به «عدم جدیت» متهم کرده است.

دولت اسرائیل تا کنون دو فهرست ۳۲۰ نفره از زندانیان حماس و ۱۳۰ زندانی گروه‌های دیگر را که حاضر به آزادی آنهاست، منتشرکرده است اما حماس می‌گوید این فهرست‌ها کافی نیست و زندانیان دیگری نیز باید آزاد شوند.

دستگیری سران حماس درکرانه باختری درحالی رخ داد که جنبش فتح و حماس مشغول تلاش برای تشکیل دولت وحدت ملی هستند - هرچند که با مشکلاتی داخلی روبه‌رو شده‌اند.

با ناکام ماندن تماس‌ها، هیئت‌های اسرائیلی و حماس قاهره را ترک کردند و پرونده مذاکراتی که ماه‌ها در جریان بود، بسته اعلام شد.

خانواده شالیط به تحصن خود پایان داد

در پی ناکامی تماس‌ها میان اسرائیل و حماس، خانواده گیلعاد شالیط سربازاسرائیلی اسیر در دست حماس نیز که از ۱۸ اسفند به تحصن در برابراقامتگاه اهود اولمرت دست زده بود، چادر اعتراضی خود را برچید و به خانه خود درشمال اسرائیل بازگشت.

خانواده شالیط اعلام کرد که «تنها یک معجزه» می‌تواند موجب آزادی فرزند آنها شود. آنها امیدواربودند که فرزندشان در این مبادله با حماس آزاد شود.

با به شماره افتادن روزهای پایانی عمردولت اولمرت، پرونده این ماجرای سه ساله به روی میز دولت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر آتی اسرائیل قرار می‌گیرد.

با پایان کاردولت اولمرت، همه ارزیابی‌ها حاکی از افزایش تنش در مناسبات اسرائیل با حماس و سایر تشکل‌های فلسطینی درغزه دارد.

مصر پیش از این به حماس هشدار داده بود که نتانیاهو نرمش اولمرت را ندارد و بهتراست این معضل در این آخرین فرصت فیصله یابد.

بر اساس توافقی که نتانیاهو این هفته با حزب «اسرائیل خانه ماست» به رهبری آویگدور لیبرمن امضا کرد، رسماً متعهد شد که حماس را به فروپاشی بکشاند. نتانیاهو اعلام کرده که «حماسستان را درغزه ریشه کن خواهد کرد».
XS
SM
MD
LG