لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

کشور فلسطین؛ خط قرمز تشکیل دولت ائتلافی در اسرائیل


ایده «دو کشور، دو ملت» یکی از پیش‌شرط‌های تسیپی لیونی برای حضور در دولت ائتلافی نتانیاهو است.
ایده «دو کشور، دو ملت» یکی از پیش‌شرط‌های تسیپی لیونی برای حضور در دولت ائتلافی نتانیاهو است.
مخالفت بنیامین نتانیاهو با طرح «دو ملت، دو کشور» که مبنای ایجاد دو کشور جداگانه در اراضی فلسطین و اسرائیل است، امکان دستیابی به توافق با رهبران کادیما برای حضور در دولت ائتلافی را کاهش داده است.

به نوشته روزنامه هاآرتص، آقای نتانیاهو هر چند به سختی تلاش می‌کند که تسیپی لیونی رهبرحزب کادیما را به پیوستن به دولت خود تشویق کند، اما می‌گوید که بر خلاف کادیما، وی رویای «دو ملت، دو کشور» را قبول ندارد.

این ایده که در اساسنامه لیکود مورد پذیرش قرار نگرفته، به گفته خانم لیونی یکی از پیش‌شرط‌های مهم او برای ملحق شدن به دولت ائتلافی است.

رد طرح «دو ملت، دو دولت» در شرایطی که قرار است روز جمعه دومین دیدار نتانیاهو و لیونی برگزار شود، به منزله کوبیدن آخرین میخ بر تابوت هم‌پیمانی کادیما با لیکود تلقی شده است.

ایده «دو ملت، دو کشور» پیشتر از سوی جرج بوش مطرح شده بود و آریل شارون اولین نخست‌وزیراسرائیل بود که این طرح را پذیرفت و برای تحقق آن، با جدایی از لیکود، حزب کادیما را پایه‌ریزی کرد.

این طرح که از سوی باراک اوباما رئیس جمهوری کنونی آمریکا نیز مورد حمایت قرار گرفته و رهبران کادیما نیز با این ایده رسماً موافقت کرده‌اند.

از اجلاس صلح آناپولیس در نوامبر ۲۰۰۷ تا اندکی پیش از آغاز بحران اخیرغزه، اهود اولمرت و محمود عباس رئیس تشکیلات فلسطینی دیدارهای منظمی برای تحقق این موضوع داشتند.

خانم لیونی وزیر خارجه اسرائیل نیز در چارچوب مذاکرات نهایی صلح دیدارهای متعددی با احمد قریع (ابو علاء) مقام ارشد فلسطینی برگزار کرده است.

همزمان با این تحولات جرج میچل نماینده ویژه باراک اوباما، که در چارچوب دومین مأموریت خود در یک ماه اخیر به منطقه بازگشته، پنجشنبه در اورشلیم با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد. این نخستین دیدار طرفین از زمان مکلف شدن نتانیاهو به تشکیل دولت اسرائیل است.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیز دوم مارس در کنفرانس بازسازی غزه در شرم الشیخ مصر شرکت می‌کند و آنگاه راهی دیدار از اسرائیل و رام‌الله می‌شود. هاآرتص پیش‌بینی کرده است که دیدار آسانی با خانم کلینتون در انتظار نتانیاهو نیست.

هشدار در مورد توافق میان فتح و حماس

اما در دیگر سو، در حالی که قاهره، پایتخت مصر، روز پنجشنبه میزبان نشستی با حضور دو هیئت بلندپایه فتح و حماس و ده تشکل فلسطینی دیگر با هدف دستیابی به آشتی ملی است، آقای نتانیاهو به جنبش فتح نسبت به آشتی با حماس هشدار داده است.

رهبر حزب لیکود تأکید کرده است که دولت او با تشکیلات فلسطینی که حماس بخشی از آن باشد، مذاکره‌ای ندارد.

آقای نتانیاهو بر اساس نوشته جروزالم پست، بر این باور است که آشتی حماس و فتح موجب افراطی‌تر شدن تشکیلات فلسطینی می‌شود، نه نرم‌تر شدن حماس.

این درحالی است که محمود عباس در دو هفته اخیر گفته است، با هر دولتی که در اسرائیل به روی کار آید همکاری خواهد کرد به این شرط که این دولت توافق‌هایی را که دولت‌های پیشین اسرائیل به آن متعهد شده‌اند، رعایت کند.

در مذاکرات مقدماتی چهارشنبه، حماس و فتح برای مبادله اسیران خود، قطع تبلیغات سوء علیه جنبش رقیب و انجام اقدامات «اعتماد آفرین» توافق کردند. برپایی دو کمیسیون مشترک کاری نظارتی در کرانه باختری و غزه نیز در این مذاکرات مورد توافق قرار گرفت.

به گفته ناظران، اکنون که احتمال روی کارآمدن دولتی راستگرا در اسرائیل تقویت شده، رقابت‌های خونین فتح و حماس سرانجام در حال تبدیل شدن به آشتی و تقویت پیوندهای ملی است.

پدیدار شدن نشانه‌های مثبت از آشتی ملی در میان گروه‌های فلسطینی مورد استقبال کشورهای اروپایی قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG