لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

انتقاد از صدور مجدد حکم سنگسار در رشت


تصویر یک گودال حفر شده برای اجرای حکم سنگسار
تصویر یک گودال حفر شده برای اجرای حکم سنگسار
حدود یک ماه پس از انتشار گزارش‌های تأیید نشده توسط مقام‌های رسمی، در مورد سنگسار شدن مردی بنام ولی آزاد در استان گیلان، اکنون بازهم اخباری در مورد محکوم شدن یک مرد به سنگسار منتشر شده است.

رید برودی، از سازمان دیدبان حقوق بشر، با تأیید این خبر می‌گوید: «این گزارش خاطر نشان می‌سازد که مجازات سنگسار می‌تواند سریعاً اجرا شود. اما بیش از این اطلاعی در دست نداریم.»

سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه خود خاطر نشان کرده است که حدود چهار ماه پیش نیز دو مرد در شهر مشهد سنگسار شدند که بعداً این موضوع مورد تأیید مقام‌های ایران قرار گرفت.

مجازات‌های سنگسار در شرایطی اجرا می‌شوند که علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، تابستان سال گذشته گفته بود که اجرای حکم تمام محکومان به سنگسار در ایران متوقف شده است.

محمدرضا فقیهی حقوقدان در تهران در این زمینه می‌گوید: «رئیس قوه قضائیه، طی بخشنامه‌ای، اجرای مجازات سنگسار را متوقف کرد. جایگاه رئیس قوه قضائیه به گونه‌ای هست که دستور توقف اجرای حکم را بدهد و علی‌القاعده هم محاکم می‌بایستی [از این دستور] تبعیت کنند و خصوصاً به خاطر تبعات اجتماعی اجرایی این حکم، [چنین احکامی را] اجرا نکنند.»

در سال‌های اخیر گرچه اجرای احکام سنگسار در ایران کاهش یافته است، اما کماکان برخی از قضات این نوع محکومیت را برای متهمان به جرائمی از جمله تجاوز به عنف و زنای محصنه که به معنی برقراری رابطه جنسی خارج از ازدواج فرد متأهل با دیگری است، صادر کرده‌اند.

براساس قانون مجازات اسلامی در ایران، افراد متأهل مرتکب روابط جنسی نامشروع، حکم سنگسار دریافت می‌کنند و در اجرای این حکم، درحالی که محکومان مرد تا کمر و محکومان زن تا گردن در گودال خاک قرار دارند، مورد پرتاب سنگ قرار می‌گیرند.

این شکل از اعدام محکومان، بارها از سوی نهادهای بین‌المللی محکوم شده و جامعه بین‌المللی اجرای این حکم را وحشیانه می‌داند.

رید برودی از دیدبان حقوق بشر در این زمینه می‌گوید: «مجازات سنگسار مشخصاً مجازات وحشیانه‌ای است که کرامت‌های انسانی را شدیداً پایمال می‌کند.»

در این میان پرسشی که در ارتباط با سنگسار در ایران مطرح می‌شود این است که چگونه با وجود دستور رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله هاشمی شاهرودی، شاهد اجرای مجازات‌های سنگسار در برخی نقاط ایران هستیم؟

آقای فقیهی در پاسخ می‌گوید: «مجریان احکام این چنینی که دوایر اجرای احکام دادسراهای عمومی انقلاب کشور هستند که زیر نظر دادستان‌های عمومی انقلاب فعالیت می‌کنند، می‌بایست پاسخ بدهند که چرا به رغم تصریح قاضی‌القضات، همچنان اصرار بر اجرای مجازات‌های این چنینی دارند و این مجازات‌ها را اجرا می‌کنند. آسیب‌شناسی در این مورد این است که بین بدنه قوه قضائیه و رأس قوه، هماهنگی باشد ولی متأسفانه در برخی مواقع آن تبعیت لازم مشاهده نمی‌شود.»

صدور حکم سنگسار از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، همواره با اعتراض‌های گسترده‌ای مواجه بوده است.

از سال ۸۴ تاکنون گروهی از فعالان حقوق زنان در ایران، با راه‌اندازی کمپین قانون بی‌سنگسار، خواستار حذف موادی از قانون مجازات اسلامی شده‌اند که در آنان، برای متهمان به زنا، مجازات سنگسار تعیین شده است.
XS
SM
MD
LG