لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

اروگوئه با حذف غنا در ضربه‌های پنالتی حریف نیمه‌پایانی هلند شد


استفان آپیا هافبک غنا پس از شکست در برابر اروگوئه
استفان آپیا هافبک غنا پس از شکست در برابر اروگوئه
سرنوشت پیکار اروگوئه و غنا پس از ۱۲۰ دقیقه تساوی یک بر یک در مرحله یک‌چهارم پایانی جام جهانی، به ضربه های پنالتی سپرده شد تا اروگوئه چهار بر دو بر غنا پیروز شود و به نیمه‌پایانی راه یابد.

بازیکن سرنوشت‌ساز این بازی حماسی لوئیس سوآرز بود که در آخرین لحظه وقت اضافی با خطای هند پنالتی مانع گل پیروزی غنا و با دریافت کارت قرمز از زمین اخراج شد. اما با هدر رفتن پنالتی آساموآ ژیان سرنوشت به ضربه‌های پنالتی کشید تا قهرمان سال‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۵۰ جام جهانی بعد از ۴۰ سال (جام جهانی ۱۹۷۰) به مسابقه نیمه‌پایانی برسد.

غنا که برتری یک بر صفر نیمه نخست را با شلیک زیبای دیه‌گو فورلان از دست داده بود، در وقت اضافی با همه توان پیش کشید تا اروگوئه را به سرنوشت آمریکا در مرحله پیشین دچار کند و در برابر مردان تکنیکی آمریکای جنوبی اسیر ضربه‌های پنالتی نشود.

همه تلاش آنان در آخرین دقیقه وقت اضافی به یک قدمی نتیجه‌گیری رسید و در شلوغی جلو دروازه یاران تابارز، توپ چند بار توسط مهاجمان آفریقایی و دروازه‌بان و بازیکنان تیم اروگوئه رفت و برگشت شد تا سرانجام یک توپ غیرقابل مهار برای دروازه‌بان و یا دفع مدافعان، با هند عمدی گلزن اروگوئه راه گلزنی غنایی‌ها بسته شد.

این در پی یک ضربه آزاد بود که سوآرز دو بار راه شلیک آپیا و ضربه سر ادیبا را در روی خط دروازه بست که دومی با کمک دو دست و خطای پنالتی بود.

شادی در میان مردان غنایی و هواداران پرشمار آنان در ورزشگاه ساکرسیتی ژوهانسبورگ به اوج خود رسیده بود، که با برخورد شلیک آسوموآ ژیان به بالای دیرک افقی ورق برگشت و بازیکنان و هواداران اروگوئه از شادی به آسمان چنگ زدند.

بلافاصله کار به ضربه‌های پنالتی پس از وقت اضافی کشید که در این ضربه‌ها اروگوئه چهار ضربه موفق داشت و یک ضربه به بیرون چارچوب زد. مردان غنا دو ضربه را گل کردند، دو ضربه را فرناندو موسره‌لا، دروازه‌بان اروگوئه گرفت و پنالتی آخر غنا ضرورتی پیدا نکرد.

نیمه نخست با گل دقیقه ۲+۴۵ سولی مونتاری یک بر صفر به سود غنا پایان یافت. هافبک غنایی پس از مانوری با توپ به ناگاه شلیک کرد و آن را به گوشه راست و پایین دروازه فرستاد.

دیه‌گو فورلان در دقیقه ۵۵ با شلیکی تماشایی از جناح چپ پشت محوطه جریمه یک ضربه آزاد را به گوشه راست بالای دروازه کوبید و نتیجه را برابر کرد. فورلان در پایان مسابقه به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد.

در بقیه زمان عادی و اضافی بازی، با این که دو تیم فرصت‌های پرشماری برای گلزنی به دست آوردند، به گل پیروزی نرسیدند... تا آخرین تیم آفریقایی نیز در آفریقای جنوبی حذف شود و جنگ قهرمانی به طور سنتی برای تیم‌های اروپایی و آمریکای جنوبی باقی بماند.

اروگوئه در حالی رو در روی هلند قرار می‌گیرد که سوآرز، مهاجم و گلزن تیم آژاکس آمستردام را به دلیل محرومیت به همراه نخواهد داشت.
XS
SM
MD
LG