لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

مبارزه با ایدز با شعار دسترسی همگانی و حقوق بشر


اول دسامبر ۲۰۰۹، روزجهانی مبارزه و پیشگیری از ایدز، با پیام دسترسی همگانی و حقوق بشر همراه است. فعالان مبارزه با ایدز، روز اول دسامبر، روبان‌های قرمز به سینه زده‌اند تا بار دیگر، یادآور شوند، مهم‌ترین راه پیشگیری و مبارزه با ویروس اچ آی وی، اطلاع‌رسانی است.


از سال ۱۹۸۸ آغاز ماه دسامبر مصادف است با روز جهانی ایدز...

ویروسی با نام اچ آی وی، موجبات بیماری ایدز را فراهم می‌کند. بیماری‌ای که بیماری قرن نام گرفت. تکثیر ویروس اچ‌آی‌وی در بدن میزبان، تخریب جدی دستگاه ایمنی را به دنبال دارد.

ایدز، ممکن است سال‌ها به صورت پنهان در بدن افراد بماند و فرد مبتلا، ناخود آگاه ناقل آن باشد. ویروس ممکن است از طرق مختلف از جمله تزریق خون ناسالم، روابط جنسی پر خطر، استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی و از مادر به فرزند انتقال یابد.

امسال، سازمان‌های بین‌المللی مثل سازمان بهداشت جهانی و برنامه ایدز سازمان ملل متحد، به همراه تعداد بیشماری سازمان‌های غیردولتی فعال در این زمینه در سراسر جهان، با رویکردی امیداوارنه و در عین حال همراه با نگرانی به استقبال این روز رفته‌اند.

امید به دلیل اینکه، بنا بر آمار برنامه ایدز سازمان ملل متحد، تعداد مبتلایان جدید به ویروس اچ آی وی کاهش یافته است، تعداد بیشتری به امکانات دسترسی یافته‌اند و کودکان کمتری با اچ آی وی مثبت زاده شده‌اند.

اما نگرانی به دلیل اینکه ۲۸ سال پس از آغاز اولین حرکت در زمینه پیشگیری و درمان، همچنان همه‌گیری این ویروس، ادامه دارد و متوقف نشده است.

بر اساس آخرین آمار در سال ۲۰۰۸، در دنیا ۳۳.۴ میلیون نفر با اچ ای وی مثبت شناسایی شده‌اند که این رقم نسبت به سال ۲۰۰۷ افزایش اندکی داشته است.

حمیدرضا ستایش، مشاور منطقه‌ای برنامه ایدز سازمان ملل متحد در مصر، درباره نگاهی اجمالی به این آمار و ارقام به رادیو فردا می‌گوید: «با نگاهی به روند هشت سال گذشته، یعنی از زمانی که کشورهای دنیا اعلامیه تعهد را در سال ۲۰۰۱ پذیرفتند، متوجه می‌شویم که موارد جدید ابتلا حدود ۱۷ درصد کاهش یافته‌اند. اینها موارد جدید هستند که بیشتر در آفریقا و مناطقی در آسیا دیده می‌شود. در منطقه‌ای که ما در آن هستیم این کاهش مشاهده نمی‌شود. هر چند که برخی از اطلاعات نشان می‌دهد که روند افزایش کند شده است. از جمله در ایران»

آقای ستایش معتقد است که این توجه بیشتر کشورها و پاسخگو بودنشان بوده که موجب شده است تا این روند افزایش آمار، کند شود اما وی همچنان معتقد است از آنجا که دلایل ابتلا به ویروس اچ آی وی، متفاوت است و در دوره‌های مختلف تغییر می‌کند، کشورها همواره، باید آماده مبارزه و پیشگیری باشند «شکل همه‌گیری تغییر می‌کند. اچ آی وی یک همه‌گیری منفرد نیست. یک زمانی می‌دیدیم که در میان کسانی است که خون آلوده یا پیوند آلوده دریافت کرده‌اند. مثلاً در مورد خاص ایران در جایی مثل ندامت گاه‌ها یک افزایش چشمگیر دیده شد که مصرف‌کنندگان مواد مخدر حضور داشتند. در تایلند یک زمانی افزایش آمار بین تن‌فروشان دیده می‌شد که این امروز کنترل شده و آمار همسران مشتریان قبلی تن‌فروشان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر دیده می‌شود. به همین دلیل کشورها باید آماده باشند که بر اساس آخرین اطلاعات نوع پاسخشان را تنظیم کنند.»

روز جهانی ایدز امسال حامل دو پیام اصلی دسترسی همگانی و حقوق بشراست. دسترسی همگانی به خدمات پیشگیرانه، مراقبت و درمان است و احترام به حقوق بشر که به صورت جهانی توسط کشورها باید اجرا شود.

مشاور منطقه‌ای برنامه ایدز سازمان ملل متحد، درباره دلیل انتخاب پیام حقوق بشر روز جهانی ایدز امسال به رادیو فردا می‌گوید: «منظور از این پیام این است که کسی به خاطر پایمال شدن حقوق انسانی‌اش از این دسترسی محروم نشود. بدین معنی که مثلاً اگر زنی باردار مبتلا به ویروس است، به خاطر ایدز، از دسترسی به امکانات سزارین، یا شیر خشک و اقدامات درمانی لازم محروم نشود، تا خطر ابتلای فرزندش به اچ آی وی را کاهش بدهد».

آقای ستایش ادامه می‌دهد:‌« فرد مبتلا به اچ آی وی نباید به خاطر رفتارهایی که مورد پسند جامعه نیست و بعضاً غیرقانونی است، از خدمات پیشگیری‌کننده برای جامعه و درمان محروم شود. انگ و تبعیضی که در جامعه وجود دارد بر ضد حقوق انسانی افراد است. اکثر کشورها در اساس قانون اساسی شان، همسان بودن افراد را پیش‌بینی کرده‌اند. ولی خیلی اوقات دیده می‌شود که افراد به دلیل یک بیماری یا یک ضعف، جامعه به آنها بر چسب می‌زند، و بین افراد تبعیض قایل می‌شود. این فقط درباره اچ آی وی نیست ولی در مورد اچ آی وی بیشتر است چرا که افراد عموماً، اچ آی وی را مرتبط با موارد خلاف و شرع قانون می‌دانند که این عمدتاً هم درست نیست.»

خبرگزاری‌های ایران در آستانه روز جهانی ایدز به نفل از اداره ایدز وزارت بهداشت گزارش دادند که طبق آمار ثبتی، تعداد مبتلایان به ویروس اچ ای وی در ایران، ۲۰ هزار و ۱۳۰ نفر هستند.

این در حالی است که آمارهای تخمینی وزارت بهداشت بر اساس الگوهای جهانی این رقم را بین ۶۰ تا ۱۱۰ هزار نفر نشان می‌دهد.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG