لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

امیدواری روسیه به پاسخ مثبت تهران به پیشنهاد وین


آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه
آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه
سخنگوی وزارت خارجه روسیه با نابجا خواندن اتخاذ تحریم‌های ویژه علیه ایران، ابراز امیدواری کرد که تهران هر چه سریع‌تر به پیشنهاد وین برای خروج اورانیوم از ایران پاسخ مثبت دهد.

آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «ما بر روی یک پاسخ سریع مثبت از سوی ایران حساب می‌کنیم، از این رو موضوع اتخاد تحریم‌های ویژه بجا نیست.»

روز سه‌شنبه رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در کنفرانس خبری خود گفته بود که ایران مخالف خروج ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود از کشور نیست.

برپایه پیشنهاد وین که تهران با مفاد آن به طور اصولی موافق کرده بود، ایرن ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی خود را طی یک محموله تا آخر سال جاری میلادی به روسیه تحویل می‌دهد و دربرابر، مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده با غنای ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تهران تحویال می‌گیرد.

با وجود موافت اولیه تهران با پیشنهاد وین، مقام‌های ایران اظهار نظر ضدو نقیضی درباره این پیشنها کرده‌اند و هنوز پاسخ نهایی و کتبی خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداده‌اند.

درحالی که روز چهارشنبه گذشته وزیر خارجه ایران، به صراحت اعلام کرد که تهران «پیشنهاد آژانس را بررسی کرده و خواستار مبادله اورانیوم در خاک خود است»، روز سه‌شنبه این هفته سخنگوی وی اظهار داشت: «ما هیچ وقت نگفته‌ایم مخالف خروج سوخت ۳.۵ درصدی از کشور هستیم بلکه درباره نحوه خروج صحبت کرده‌ایم.»

پیشتر محافل خبری جهان اظهارات منوچهر متکی را به رد پیشنهاد وین تعبیر کرده بودند؛ با این حال دستگاه دیپلماسی آمریکا اعلام کرد که سخنان منوچهر متکی را در حکم پاسخ رسمی ایران تلقی نمی‌کند و همچنان منتظر پاسخ رسمی ایران خواهد ماند.

یک روز پس از اظهارات منوچهر متکی، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، موضع سخت‌تری اتخاذ کرد و گفت با اتخاذ تمهیداتی برای تحریم‌های احتمالی بیشتر در چند هفته آینده «جدیت خود را» به ایران نشان خواهیم داد.

در همین حال قدرت‌های جهانی و از جمله روسیه و چین در وین پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تنظیم و به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انتقاد از ایران ارائه کرده‌اند؛ در این پیش‌نویس از ایران خواسته‌ شده که به پرسش‌های آژانس درباره برنامه هسته‌ای خود پاسخ دهد و به قطعنامه‌های شورای امنیت نیز عمل کند.
XS
SM
MD
LG