لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۱

سرکوزی: گروه هشت به ایران تا سپتامبر مهلت می‌دهد


نیکلا سرکوزی در نشست سران گروه هشت کشور صنعتی
نیکلا سرکوزی در نشست سران گروه هشت کشور صنعتی
نیکلا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه اعلام کرد گروه هشت به ایران تا ماه سپتامبر مهلت می‌دهد که مذاکره درباره برنامه‌ هسته‌ای را بپذیرد یا اینکه با تحریم‌های سخت‌تر روبه‌رو شود.

رئیس جمهوری فرانسه در پایان نخستین روز از اجلاس سران گروه هشت در شهر لاکوئیلا در ایتالیا گفت در نشست آینده گروه ۲۰ که در ۲۴ و ۲۵ سپتامبر در پیتزبورگ برگزار خواهد شد، وضعیت ایران بررسی می‌شود و اگر «تا آن موقع هیچ پیشرفتی حاصل نشده باشد، ما باید تصمیم بگیریم».

با این حال نیکلا سرکوزی اذعان کرد که مسکو در گروه هشت در تلاش است که زمان بیشتری به تهران داده شود و به خاطر اینکه همه موافقت همه اعضا جلب شود، در حال حاضر تحریم‌ها شدت نمی‌گیرد.

در حالی که کشورهای غربی می‌گویند ایران مقاصد نظامی نیز در برنامه هسته‌ای خود دارد، تهران این دعا را رد کرده و هدف از برنامه اتمی خود را صرفاً برای تولید برق اعلام کرده است.

از سوی دیگر گروه هشت کشور صنعتی با صدور بیانیه‌ای موضع خود را نسبت به برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد.

در این بیانیه‌ آمده است: «ما عمیقاً امیدواریم که ایران این فرصت را مغتنم شمارد و به دیپلماسی بخت (دیگری) دهد.»

پس از صدور این بیانیه، ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، که خود در وین در گفت‌وگوهای ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران شرکت داشت، از لحن بیانیه استقبال کرد و گفت: «به نظر من این بیانیه‌ای قدرتمند و نمایانگر حس واقعی اضطرار در همه ماست.»

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، در این هفته اعلام کرده بود که واشینگتن از دیگر کشورهای جهان خواهد خواست در تشدید تحریم های ایران به آمریکا بپیوندند تا رفتار رژیم ایران تغییر کند.

وزیر خارجه ایالات متحده، اظهار داشت که تلاش ایران برای دستیابی «به جنگ‌افزارهای هسته‌ای» می‌تواند برای خاورمیانه و نقاط دیگر دنیا بسیار بی‌ثبات‌کننده باشد.

از سوی دیگر،‌ دریاسالار مایکل مولن، رئیس ستاد مشترک آمریکا در تازه‌ترین موضع‌گیری خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت که گرچه حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران یک گزینه است اما چنین اقدامی دارای پیامدهای وخیم و پیش‌بینی ناپذیر است.

به گفته این ژنرال آمریکایی ایران تا دستیابی یه جنگ‌افزار هسته‌ای احتمالا یک تا سه ‌سال فاصله دارد که مجال اندکی برای راه دیپلماتیک باقی می‌گذارد.

رئیس ستاد مشترک آمریکا همچنین اظهار داشت که حمله به ایران می‌تواند پاسخ محکم تهران را در پی داشته باشد.
XS
SM
MD
LG