لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

دست‌کم ۱۸ کشته در حمله مردان مسلح در شمال پاکستان


مردان مسلح در حمله به کاروانی از خودروهای غیرنظامی در مناطق قبیله‌ای شمال غرب پاکستان در مجاورت با مرز افغانستان ۱۸ نفر را کشته و تعدادی را زخمی کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، شبه‌نظامیان مسلح بامداد روز شنبه به روی کاروانی از خودروهایی آتش گشودند که تحت حفاظت نیروهای امنیتی کشور پاکستان از منطقه سنی‌نشین چرخل در نزدیکی مرز افغانستان به سوی پیشاور در پاکستان در حرکت بودند.

در ماه‌های اخیر این منطقه سنی‌نشین شاهد درگیری‌های شدید نیروهای امنیتی پاکستان و شبه‌نظامیان سنی بوده که در جریان آن دست‌کم ۱۰۰ تن کشته شده‌اند.

جمشید توری، یکی از زخمی‌های این حادثه، به خبرگزاری رویترز گفت که در منطقه چرخل، مردان مسلح با اسحله خبه سوی مسافران دو خودرو آتش گشوده‌اند و در جریان این حمله ۱۸ نفر از مسافران که همگی از مسلمانان شیعه بودند کشته شده‌اند.

مسرت بنگاش، یکی از رهبران قبایل، ضمن تأیید این خبر گفت که دو زن در میان کشته‌شدگان دیده می‌شوند.

این حادثه در حالی اتفاق می‌افتد که پیشتر مقامات پاکستان از کنترل اوضاع و آرامش نسبی در منطقه وزیرستان جنوبی خبر داده بودند.

در یک سال گذشته دولت پاکستان عملیات نظامی گسترده‌ای را در بخش‌هایی از مناطق تحت کنترل نیروهای شبه‌نظامی به اجرا گذاشته و مدعی پاک‌سازی این مناطق از شورشیان مسلح شده است، با این حال خشونت‌های اخیر نشان می‌دهد که این مناطق همچنان ناآرام است.

جاده‌ای که منطقه کورام پاکستان را در مجاورت مرز با افغانستان به پیشاور متصل می‌کند اغلب به سبب عملیات نیروهای نظامی پاکستان بسته بوده و مردم مجبور به استفاده از مسیرهای غیرمسقیم برای رفتن از شمال این کشور به پیشاور هستند.

با این حال مسیرهای کمربندی نیز از ایمنی لازم برخوردار نبوده و هفته گذشته ۱۱ نفر از مسافران یک اتوبوس که به سوی پیشاور در حرکت بود، ‌در داخل خاک افغانستان مورد حمله مردان مسلح قرار گرفته و کشته شدند.

منطقه کورام، از مناطق قبیله‌ای پاکستان، در سه سال اخیر شاهد برخوردهای خونین بین اقلیت شیعه و اکثریت سنی کشور بوده است.

از اواخر دهه ۸۰ میلادی تاکنون بیش از ۴۰۰۰ نفر در جریان خشونت‌های بین شیعیان و سنی‌های پاکستان کشته شده‌اند.

دولت پاکستان از سوی واشینگتن برای سرکوب خشونت‌ها در این کشور همواره تحت فشار بوده است.
XS
SM
MD
LG