لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

رئیس سازمان بازرسی: هکر وبسایت وزارت صنعت «دستگیر شد و کد را گفت»


ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور
ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور

در ادامه تایید و تکذیب‌های مربوط به «واردات غیرقانونی خودرو از طریق هک شدن وبسایت وزارت صنعت»، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تکرار اظهارات قبلی‌اش گفت: فرد هکر‌ «دستگیر شده» و «کدی که از طریق آن وارد شده بود را گفته است».

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، روز جمعه هشتم تیر به خبرگزاری ایلنا گفت که اظهارات قبلی‌اش «عین حقیقت بود» و نامه وزارت صنعت در این باره نیز در وبسایت سازمان بازرسی منتشر شده است.

ناصر سراج حدود دو هفته پیش گفته بود که با هک شدن سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، «حدود ۵ هزار خودرو مدل بالا و گران‌قیمت وارد کشور شد که از این تعداد حدود ۴ هزار خودرو ترخیص و وارد بازار شده است».

رئیس سازمان بازرسی اختلاف قیمت این خودروها را نزدیک به نیم میلیارد تومان اعلام کرده بود.

با این حال روابط عمومی وزارت صنعت گفته‌های رئیس سازمان بازرسی درباره هک شدن وبسایت این وزارتخانه را رد کرد اما وقوع تخلف در واردات هزاران خودرو به کشور را تائید کرد.

مرکز حراست وزارت صنعت نیز روز چهارشنبه اعلام کرد از مجموع ۶ هزار خودرویی که به طور «غیرقانونی ثبت سفارش شده بود»، عملیات ترخیص حدود ۴ هزار و ۵۰۰ خودرو در گمرک متوقف شد و برای بیش از ۱۹۰۰ دستگاه نیز پرونده تشکیل شده است.

با این حال در یادداشتی که با عنوان « وزارت صنعت، معدن و تجارت چه چیزی را تکذیب می‌کند؟» در وبسایت سازمان بازرسی منتشر شده، از نامه‌ای یاد می‌شود که رئیس وقت گروه ثبت سفارش خودروهای خارجی در نهم خرداد سال جاری خطاب به این سازمان نوشته و در آن تایید کرده است که ثبت سفارشات یادشده «تنها با هک سیستم و تغییر کد در دیتابیس» رخ داده است.

در هفته اخیر و همزمان با بالا گرفتن اعتراض‌ها در تهران و چند شهر دیگر، چند تن از مسئولان جمهوری اسلامی به وقوع «برخی تخلفات» اشاره کرده‌اند.

از میان این موارد می‌توان به واردات غیرقانونی حدود پنج‌هزار خودروی مدل‌بالا، پیش‌خرید ۳۸۰ هزار سکه توسط ۵۰ نفر، اقدام وزارت ارتباطات در انتشار نام شرکت‌هایی که برای واردات گوشی تلفن همراه ۲۲۰ میلیون یورو ارز با نرخ دولتی دریافت کردند اما فقط ۷۵ میلیون یورو گوشی وارد کشور شد٬ اشاره کرد.

از سوی دیگر گفته‌های نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سازمان حج و زیارت نیز روز جمعه در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌هایی همراه شد.

به گزارش ایسنا علی قاضی‌عسکر، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سازمان حج و زیارت، گفته است که در پی رایزنی‌هایی که با رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی صورت گرفته «درصدد هستیم که ... حجاج با ارز ۳۹۰۰ تومان به سفر حج بروند».

حسن روحانی٬ رئيس جمهوری ایران٬ روز چهارشنبه با تأکید بر اینکه شرایط اقتصادی کنونی از جمله به دلیل خروج آمریکا از برجام پیش آمده است خواستار «کنار گذاشتن اختلافات داخلی و مقاومت در برابر فشارهای آمریکا» شد.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، سازمان بازرسی، ایسنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا / ج.
XS
SM
MD
LG