لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

زنگنه: صادرات نفت ایران به ۲ میلیون بشکه در روز رسید


بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، روز یکشنبه ۱۵ فروردین اعلام کرد حجم صادرات نفت و میعانات گازی ایران هم اکنون به بیش از ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت، آقای زنگنه در دیدار نوروزی با مدیران و کارکنان صنعت نفت، مهم‌ترین اولویت‌های سال ۹۵ آن وزارتخانه را تکمیل فازهای نیمه‌تمام پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس اعلام کرد.

پیش‌تر، وزیر نفت ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر که شنبه هفته جاری منتشر شد، گفته بود که «افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت ایران تا رسیدن به سطح پیش از اعمال تحریم‌ها افزایش می‌یابد.»

این سخنان بیژن زنگنه یک روز پس از آن بیان شد که محمد بن سلمان، جانشین ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان سعودی، اعلام کرد کشورش تنها زمانی تولید نفت خود را ثابت نگه می‌دارد که دیگر تولیدکنندگان عمده جهان مانند ایران، روسیه و ونزوئلا نیز اقدام مشابهی انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ایران در دوران تحریم روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد.

بر پایه این گزارش میزان تولید نفت ایران پس از رفع تحریم‌ها از دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه به حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

«آمادگی» وزارت نفت برای رفع ابهام از قراردادهای نفتی

بیژن نامدار زنگنه همچنین روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره جزئیات آخرین جلسه‌اش با ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور درخصوص قرارادهای نفتی گفت: «بعضی جا‌ها که رفع ابهام لازم بود توضیح داده شد و درباره نظرات و نگرانی‌هایی که سازمان بازرسی داشت، تأکید کردیم آماده هستیم این نگرانی‌ها را رفع کنیم.»

وزیر نفت در این زمینه اضافه کرد که موضوع دیگری باقی نمانده و این آخرین جلسه با سازمان بازرسی کل کشور در خصوص این مسئله بوده است.

پیش‌تر شماری از نمایندگان اصول‌گرای مجلس از قراردادهای جدید نفتی انتقاد کرده بودند. از جمله احمد توکلی که قراردادهای جدید نفتی را «بر خلاف مصلحت کشور» دانسته‌ بود.

پس از آن در بهمن ماه گذشته، ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل ایران اعلام کرد این سازمان موضوع قراردادهای نفتی جدید را بررسی و گزارش خود را به سران سه قوه ارائه کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری فارس او توضیحی نداد که آیا در بررسی‌ها تخلفی وجود داشته یا خیر.

وزارت نفت ایران، طی ماه‌های گذشته مدل جدیدی از قراردادهای نفتی را با سرمایه‌گذاران خارجی رونمایی کرده است.

مدل جدید قرارداد نفتی برخلاف قراردادهای گذشته وزارت نفت که از نوع بیع متقابل بود و شرکت‌های خارجی بعد از مرحله تولید، پروژه را ترک می‌کردند، ۲۵ ساله تعریف شده است.

به گفته وزیر نفت ایران، این قرارداد‌ها «جاذبه لازم» را برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به وجود می‌آورد و به نفع شرکت‌های داخلی است.

XS
SM
MD
LG