لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

معاون وزیر نفت پیش‌بینی کرد: قیمت نفت بین ۴۰ تا ۴۵ دلار


رکن‌الدین جوادی، معاون وزیرنفت و مدیرعامل شرکت‌ ملی نفت ایران
رکن‌الدین جوادی، معاون وزیرنفت و مدیرعامل شرکت‌ ملی نفت ایران

رکن‌الدین جوادی، معاون وزیر نفت ایران، روز جمعه، ۲۷ شهریورماه، پیش‌بینی کرد که متوسط قیمت نفت در سال میلادی آینده، کمتر از بشکه‌ای ۴۰ تا ۴۵ دلار نخواهد شد.

به گزارش شانا، شبکه اطلاع‌رسانی وابسته به وزارت نفت ایران، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در عین حال تصریح کرد که افزایش یک یا بیش از یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران، تعیین‌کننده قیمت در بازارهای جهانی نیست.

به گفته رکن‌الدین جوادی، ایران نباید در محاسبات خود دچار اشتباه شود و به دلیل پایین بودن قیمت نفت، جایگاه و سهم خود را در بازار به دست نیاورد.

معاون وزیر نفت ایران همچنین از انجام مذاکرات برای فروش ۵۰۰ هزار بشکه نفتی خبر داده که به گفته او تولید آن، بلافاصله و در مدتی کوتاه‌تر از یک ماه پس از لغو تحریم‌ها آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران حجم نفت روی آب ایران را کمتر از ۱۰ میلیون بشکه اعلام کرد و آن را «عرف بازار نفت» توصیف کرد.

به گفته آقای جوادی، تولیدکنندگان نفت در شرایط کاهش تقاضا، به ذخیره‌سازی نفت روی آب و خشکی اقدام می‌کنند تا «مانور عملیاتی داشته‌ باشند و ایران هم از این عرف مستثنی نیست».

معاون وزیر نفت ایران در بخش دیگری از سخنان روز جمعه خود تاکید کرد که رونمایی از نسل جدید قراردادهای نفتی در اواسط آبان‌ماه سال ۹۴، در تهران انجام می‌شود و کنفرانس مکمل آن، حدود دو ماه بعد در لندن برگزار خواهد شد.

پیش از این گفته شده بود که وزارت نفت ایران، قراردادهای جدید نفتی خود را در آذرماه و در جریان کنفرانسی در لندن اعلام خواهد کرد.

در این زمینه مهدی حسینی، رئیس کمیته تدوین قردادهای نفتی ایران، به خبرگزاری بلومبرگ گفته بود: همرمان با رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران، ۴۵ پروژه نفت و گاز نیز با هدف دو برابر کردن تولید نفت خام ایران، در کنفرانس لندن معرفی می‌شود.

بر اساس گفته‌های آقای حسینی، در نسل جدید قراردادهای نفتی ایران، مدل قراردادهای خدمات ریسک در نظر گرفته شده و امکان بازپرداخت هزینه‌ها، هم به صورت نقدی و هم به صورت اختصاص نفت، در نظر گرفته شده است.

به گفته رئیس کمیته تدوین قراردادهای نفتی ایران، مدل تازه این قرارداد‌ها، شبیه قراردادهای مشارکت با ویژگی‌های متفاوت است، به این صورت که شرکت‌های بین‌المللی نفت یا شرکت‌های سرمایه‌گذار، ریسک‌های معینی را خواهند پذیرفت که می‌توان مقداری از نفت برداشت شده را بابت این ریسک‌ها به آن شرکت اختصاص داد یا این که به عنوان پاداش این ریسک، بخشی از نفت بهره‌برداری شده در نظر گرفته می‌شود.

مصطفی زین‌الدین، یک عضو کمیته تدوین قراردادهای نفتی نیز پیشتر در بیان ویژگی‌های قراردادهای نفتی‌ جدید ایران گفته بود که در این قرارداد‌ها، برای شرکای خارجی، شرط الزام به کارگیری یک شرکت داخلی در نظر گرفته شده‌ است.

ایران امیدوار است با لغو تحریم‌ها و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه نفت و گاز خود، تولید روزانه نفت خام خود را در مرحله اول به روزانه ۵ میلیون بشکه و پس از مدتی به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

تولید نفت خام ایران در ماه‌های اخیر، روزانه بین دو میلیون و ۵۰۰ هزار تا دو میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه ارزیابی می‌شود.

پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، بخش نفت و گاز از جمله بخش‌های اقتصادی ایران بود که با ضرر و زیان مواجه شد، با خروج شرکت‌های بین‌المللی خارجی از این بخش، طرح‌های توسعه در بخش نفت و گاز به تعطیلی کشیده شد، تولید و صادرات روزانه نفت ایران کاهش یافت و ایران بخشی از سهم خود را در بازارهای جهانی نفت از دست داد.

XS
SM
MD
LG