لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

بازداشت سه روزنامه نگار و فعال دانشجويی در گيلان


علی اکبر موسوی خوئنی، دبیر سازمان دانش آموختگان، نيزاز ۲۲ خرداد سال جاری در بازداشت به سر برد.
علی اکبر موسوی خوئنی، دبیر سازمان دانش آموختگان، نيزاز ۲۲ خرداد سال جاری در بازداشت به سر برد.

سه تن از اعضای سازمان دانش آموختگان، اواخر هفته گذشته، وهمزمان با سفر محمود احمدی نژاد به استان گيلان بازداشت شدند.


به گفته سخنگوی اين تشکل دانشجويی، بابک مهدی زاده، آرش بهمنی و کوهزاد اسماعيلی، توسط ماموران اطلاعات، غروب پنج شنبه، ۲۲ فوريه، درمحل دفتر شاخه گيلان سازمان دانش آموختگان بازداشت شده اند.


به گفته عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش آموختگان، ماموران اداره اطلاعات گيلان، غروب روز پنج شنبه با مراجعه به دفتر ادوار تحکيم شاخه گيلان و ارايه کارت رسمی اقدام به بازداشت آرش بهمنی، کوهزاد اسماعيلی و بابک مهدی‌‏ زاده دبيران کميته‌‏های اطلاع‌‏رسانی،حقوق بشر و پشتيبانی ين سازمان کردند.


دانشجويان بازداشت شده يک هفته پيش، در اولين مجمع عمومی اين سازمان، به عضويت شورای مرکزی آن در آمده بودند.


پس از اين اتفاق اعضای شعبه گيلان سازمان ادوار تحکيم وحدت، برای مطلع شدن از اتهامات بازداشت شدگان، تلاش هايی را صورت داده اما به گفته آقای مومنی: «به رغم رايزنی با مسئولان استان گيلان، اين تلاش‌‏ها تاکنون به نتيجه نرسيده است.»


او گفت که بازداشت شدگان در تماس تلفنی با خانواده‌‏های خود، گفته‌‏اند که هنوز بازجويی از آنها صورت نگرفته است.


بابک مهدی زاده، آرش بهمنی و کوهزاد اسماعيلی که هر سه روزنامه نگار و وبلاگ نويس نيز هستند، در تماس روز جمعه با خانواده هايشان خبر از برگزاری دادگاه خود در روز يکشنبه، ۲۵ فوريه، دادند.


سخنگوی سازمان دانش آموختگان اعلام کرد که به رغم وعده‌‏ها برای آزادی اين افراد به نظر می‌‏رسد اراده‌‏ای برای رهايی اين سه نفر موجود نمی باشد.


آقای مومنی در مصاحبه با خبرگزاری ايلنا ضمن هشدار نسبت به ادامه بازداشت اين افراد، خواستار رعايت قانون در مورد آنها شد و تاکيد کرد که اين افراد بدون ارايه حکم قضايی و اعلام اتهام مشخص در زندان هستند.


با وجود گذشت چند روز از بازداشت اين سه فعال دانشجويی هنوز اتهام‌‏ آنها اعلام نشده است.


سخنگوی سازمان دانش آموختگان، که دبير کل آن علی اکبر موسوی خوئنی نيزاز ۲۲ خرداد سال جاری در بازداشت به سر برد، گفت که بهمنی، مهدی زاده و کوهزاد همزمان با سفر رييس جمهوری اسلامی به گيلان بازداشت شده اند.


او به ايلنا گفت که اين بازداشت‌‏ها نشان دهنده حاکم بودن نگاه امنيتی بر دولت نهم است. او همچنین از اين که حضور آقای احمدی نژاد در استان ها موجبات سلب آزادی و ناامنی برای برخی شهروندان می شود، انتقاد کرد و گفت: « چنين اقداماتی باعث شده تا به جای مهرورزی وعده داده شده، شاهد ايجاد محدوديت برای فعالان سياسی باشيم.»


خبر بازداشت سه فعال دانشجويی و روزنامه نگار گيلانی، همزمان با سفر رييس جمهوری اسلامی به استان گيلان، در حالی منتشر می شود که پيش از اين نيز در جريان سفر آقای احمدی نژاد به استان کردستان، اخبار دستگيری چند روزنامه نگار محلی توسط رسانه ها منتشر شده بود.


مقام های دولتی و قضايی تاکنون در مورد علت بازداشت و اتهام سه فعال دانشجويی در گيلان اظهار نظری نکرده اند.


XS
SM
MD
LG