لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

احتمال دخالت کره شمالی در سرقت صد میلیون دلاری از بانک بنگلادش


محققان بدافزارها می‌گویند که احتمالا کره شمالی در سرقت ۱۰۱ میلیون دلار از بانک بنگلادش دست داشته است
محققان بدافزارها می‌گویند که احتمالا کره شمالی در سرقت ۱۰۱ میلیون دلار از بانک بنگلادش دست داشته است

تحقیقات انجام شده در حوزه امنیت سایبری می‌گویند ممکن است کره شمالی در حملات اخیر سایبری به بانک مرکزی بنگلادش که به سرقت بیش از صد میلیون دلار از آن انجامید، دخیل باشد.

در جریان این حمله سایبری علاوه بر سرقت بیش از صد میلیون دلار از بانک مرکزی بنگلادش، تلاش شده صدها میلیون دلار دیگر نیز از سایر بانک‌های آسیایی سرقت شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که اگر این یافته‌ها حقیقت داشته باشد، نشان می‌دهد که استراتژی و سیاست‌گذاری‌های کره شمالی وارد مرحله تازه‌ای شده است.

شرکت تحقیقاتی سیمانتک (مستقر در آمریکا) می‌گوید که بدافزارهای استفاده شده در حمله ماه فوریه به حساب بانک بنگلادش در سیستم بانک مرکزی نیویورک و سرقت ۱۰۱ میلیون دلار از این حساب مشابه بدافزارهایی‌است که پیش‌تر توسط گروهی با نام «لازاروس» مورد استفاده قرار گرفته بود.

گروه لازاروس، گروهی است که در سال ۲۰۰۹ در جریان چندین حمله سعی کرده بودند سیستم‌هایی در آمریکا و کره جنوبی را هک کنند.

این گروه همچنین دو سال پیش شرکت «سونی پیکچرز» را هک کرد. در آن زمان پلیس فدرال آمریکا، دولت کره شمالی را متهم به ترتیب دادن این حملات کرده بود. اتهامی که از سوی دولت کره شمالی رد شده بود.

شرکت سیمانتک می‌گوید که کد نادر این بدافزارها، همچنین در حملات اکتبر سال گذشته به بانکی در فیلیپین و بعدتر به بانکی در ویتنام مورد استفاده قرار گرفته شده است. در هر دو مورد نیز سعی شده بود تا از طریق ان بانک‌ها به بانک بنگلادش نفوذ شود.

در ماه گذشته نیز شرکت سوئیف اعلام کرده بود که یک سلسه حمله سایبری جدید به بانکی نامش قید نشده بود، صورت گرفته است. سوئیفت گفته بود که این حماه بخشی از کارزاری سازمان‌دهی شده است که پیش‌تر بانک بنگلادش را هدف گرفته بود.

سوئیف در مورد این بانک گم‌نام اطلاعات بیشتری نداده بود و روشن نیست که آیا از این بانک نیز سرقتی صورت گرفته است یا خیر.

تشدید تحریم‌های اروپا علیه کره شمالی

خبر مربوط به دست‌داشتن احتمالی کره شمالی در حملات سایبری به بانک‌ها در حالی منتشر می‌شود، اتحادیه اروپایی روز جمعه اعلام کرد که تصمیم دارد موارد تازه‌ای به لیست تحریم‌ها علیه کره شمالی بیافزاید. تحریم‌هایی که بی‌شک این کشور و اقتصادش را بیش از پیش منزوی وضعیف خواهد کرد.

اتحادیه اروپایی می‌گوید که تمامی هواپیماهایی که از کره شمالی می‌آیند، یا هرگونه پروازی که توسط خطوط هوایی کره شمالی هدایت می‌شوند حق ورود و استفاده از حریم هوایی اروپا را ندارند. این قانون شامل کشتی‌ها و صنعت دریایی کره شمالی نیز می‌شود.

علاوه بر این، تحریم‌های بیشتری بر نقل و انتقلات مالی و سرمایه‌گذاری در کره شمالی وضع خواهد شد.

همچنین کره مشالی حق فروش نفت و هیچ‌گونه محصول دیگری به اتحادیه اروپا را ندارد و شهروندان اروپا اجازه ندارد تا در صنایع معدن و شیمیایی این کشور سرمایه‌گذاری کنند.

آن‌طور که خبرگزاری رویترز می‌گوید، تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل فراتر رفته و موراد بیشتری را شامل می‌شوند.

رژیم تحریمی اتحادیه اروپایی علیه کره شمالی ۱۰ سال است که در همراهی تحریم‌های سازمان ملل متحد، وضع شده و کره شمالی در سال‌‌های اخیر با ادعای انجام آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی، بیش از پیش حساسیت‌ها را علیه خود برانگیخته است.

XS
SM
MD
LG