لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

عدم ترخیص محموله غذایی «پنج کشتی» در ایران به دلیل تحریم بانکی


رویترز می‌گوید از ماه ژانویه تاکنون نزدیک به ۱۰ ناو حاوی مواد غذایی در بنادر ایران با مشکل در ترخیص محموله‌هایشان مواجه شده‌اند
رویترز می‌گوید از ماه ژانویه تاکنون نزدیک به ۱۰ ناو حاوی مواد غذایی در بنادر ایران با مشکل در ترخیص محموله‌هایشان مواجه شده‌اند
تحریم‌های بانکی و تاثیرشان بر سیستم مبادلات بانکی سبب شده تا صدها هزار تن مواد غذایی خریداری شده توسط ایران همچنان در بنادر مانده و اجازه ترخیص نیابند. این محموله‌های غذایی شامل شکر، غلا‌ت و مواد خوراکی پایه‌ نظیر گندم و سویا هستند.

چندین منبع غیرایرانی که اطلاعاتی درباره این محموله‌های غذایی دارند روز یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز از ترخیص نشدن محموله‌های شکر خام، گندم و سویا از بندر امام خمینی و بندر عباس خبر داده‌اند. به گفته این افراد این محموله‌ها هفته‌هاست که در این بنادر مانده‌اند.

بر اساس تحریم‌ها، ایران هیچ منعی در خرید غذا و مواد خوراکی پایه ندارد، با این همه تحریم‌های بانکی اتحادیه اروپا و آمریکا سبب شده تا در دو سال گذشته هرگونه مبادله با ایران برای فروشندگان و خریداران دشوار شود.

مقامات رسمی ایران درست پیش از آغاز فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها که موجب نوسان قیمت‌ها خواهد شد، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که ایران در واردات خود دچار مشکل است و این امر به دلیل اکراه بانک‌های بین‌المللی در مبادله با ایران است.

چندین تاجر اروپایی مطلع معتقدند که ناتوانی جمهوری اسلامی در تهیه اعتبارنامه موجب دشواری تجارت با ایران شده است.

یک تاجر اروپایی مطلع در این‌باره به خبرگزاری رویترز می‌گوید «بانک‌های غربی نمی‌خواهند درگیر این مسئله شوند. به محض آنکه نام ایران را روی کاغذها می‌بینند، تقاضا را رد می‌کنند.»

یک مقام رسمی ایرانی که خواسته گمنام بماند، به خبرگزاری رویترز گفته که ایران «هنوز نمی‌تواند اعتبارنامه از بانک‌های غربی بگیرد.»

این مقام مسئول معتقد است که بانک‌های غربی از تجارت با ایران «هراس» دارند و ایران «نمی‌داند چطور این مشکل را حل کند.» او همچنین توقیف محموله‌های غذایی در بنادر را تایید کرده و گفته ایران نمی‌داند چطور راهی برای حل این مسئله پیدا کند.

این در حالی است که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، در ابتدای اردیبهشت ماه از «فرو ریختن بنیان تحریم‌ها» سخن گفته بود.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که بر اساس اطلاعات دریافتی از سیستم ردگیری کشتی‌ها، «پنج کشتی پاناماگذر» در ابتدای ماه آوریل وارد ایران شده‌اند. این ناوها که هر کدام توان حمل ۶۰ هزار تا ۷۰ هزار تن غلات را دارند از کشورهای اروپایی، آمریکای جنوبی و استرالیا به سمت ایران رفته‌اند.

سیستم ردگیری کشتی‌ها نشان می‌دهد که این ناوها در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه، یعنی هفته‌ها پس از پهلوگیری، همچنان در بندر امام خمینی و بندر عباس هستند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که محتویات این محموله‌ها، دو درصد از سرانه سالانه گندم ایران را تامین می‌کند. سرانه‌ای که در حدود ۱۷ میلیون تن است.

گفته می‌شود که این نخستین بار نیست که ناوها برای تخلیه محموله‌های خود در بنادر ایران دچار مشکل می‌شوند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، در انتهای ماه ژانویه «چهارناو پاناماگذر» دیگر از استرالیا به مقصد ایران حرکت کرده بودند که تا ماه آوریل نتوانسته بودند محموله‌های خود را ترخیص کنند.

علاوه بر این در ماه‌های اخیر «حداقل یک یا دو ناو» دیگر مجبور به تغییر مسیر شده و به دست خریدارن دیگری رسیده‌اند. یک مقام رسمی گمنام ایرانی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز این خبر را تایید کرده و گفته است «محموله‌هایی با کالاهای فاسدشدنی» به فروشندگان‌شان پس داده شده‌اند.

حذف ایران از سیستم بانکی سوئیفت یکی از دلایلی است که سبب طولانی شدن روند تجارت با ایران می‌شود. سوئیفت یا اتحادیه جهانی انتقالات بین بانکی در سال ۱۳۹۰ و پس از دستور نهادهای نظارتی اتحادیه اروپا، خدمات خود به ایران را قطع کرد.

تجارت‌های ایران با کشورهای جهان در سال‌های اخیر و در پی تحریم‌های غرب که به دلیل پرونده هسته‌ای مناقشه‌برانگیز این کشور وضع شده، به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

ایالات متحده تمامی شرکت‌ها و بانک‌هایی که با ایران تجارت کنند را جریمه می‌کند. با این همه و پس از حصول توافق اولیه بین ایران و غرب در ژنو در سوم آذر سال گذشته، آمریکا وعده کرد که تحریم‌ها را سبک‌تر خواهد کرد.

ادامه کاهش تحریم‌های غرب علیه ایران در حال حاضر به آینده امضای نخستین پیش‌نویس توافق نهایی هسته‌ای که قرار است در انتهای تیرماه عملی شود بستگی دارد.
XS
SM
MD
LG