لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۶

موافقت اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه


یانوش لِواندوفسکی کمیسر امور مالی اتحادیه اروپا می‌گوید انتظار می‌رود این تحریم‌ها از ۲۲ اردیبهشت‌ماه اجرایی شوند.
یانوش لِواندوفسکی کمیسر امور مالی اتحادیه اروپا می‌گوید انتظار می‌رود این تحریم‌ها از ۲۲ اردیبهشت‌ماه اجرایی شوند.
اتحادیه اروپا روز جمعه با افزودن چند شخص و شرکت به فهرست تحریمی اعمال شده علیه روسیه موافقت کرد و انتظار می‌رود این تحریم‌ها روز دوشنبه٬ ۲۲ اردیبهشت‌ماه اجرایی شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز دیپلمات‌های اتحادیه اروپا روز جمعه ۱۹ اردیبهشت‌ماه اعلام کردند که در اعتراض به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه٬ با افزودن نام ۱۵ فرد و همچنین چندین شرکت مستقر در شبه جزیره کریمه به فهرست تحریم‌ها علیه روسیه موافقت کرده‌اند.

نام اشخاص و شرکت‌هایی که قرار است به فهرست تحریم‌ها اضافه شوند هنوز اعلام نشده است٬ اما به گفته رویترز به نظر نمی‌رسد نام شرکت‌های بزرگ روسی در این فهرست باشد.

یانوش لِواندوفسکی کمیسر امور مالی اتحادیه اروپا٬ روز جمعه ۱۹ اردیبهشت‌ماه اظهار کرد که انتظار می‌رود این تحریم‌ها از روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه اجرایی شوند.

وی در توضیح این تحریم‌ها گفت که این تحریم‌ها در زمره سخت‌ترین تحریم‌ها علیه روسیه به حساب نمی‌آیند و شدیدترین تحریم‌ها علیه روسیه در صورتی اجرایی می‌شود که مداخله روسیه در اوکراین به طور قطعی ثابت شود.

اتحادیه اروپا تا کنون در ارتباط با جدایی کریمه از اوکراین٬ برای ۴۸ فرد روس و اوکراینی ممنوعیت ویزا قائل شده است٬ اما این نخستین بار است که شرکت‌ها نیز در این خصوص هدف تحریم اروپا قرار می‌گیرند.

دیدار رئیس جمهور روسیه از شبه جزیره کریمه

هم‌زمان با تصمیم اتحادیه اروپا به گسترده کردن لیست تحریمی خود علیه روسیه٬ ولادیمیر پوتین٬ رئیس جمهور روسیه٬ از شبه جزیره کریمه دیدار کرده است.

ولادیمیر پوتین پس از مشاهده رژه نظامی در سِواستوپول در کریمه گفت: «مطمئنم سال ۲۰۱۴ در تاریخ کشور ما به عنوانی سالی ثبت خواهد شد که ساکنان اینجا با قاطعیت تصمیم گرفتند تا همراه با روسیه باشند و وفاداری به واقعیت تاریخی و یاد و خاطره اجدادمان را اثبات کنند.»

در همین روز٬ پیش از سفر به کریمه٬ رئیس جمهور روسیه با حضور در میدان سرخ مسکو نیز اظهار کرد: «اراده آهنین ٬ بی‌باکی و استقامت مردم شوروی بود که اروپا را از بردگی نجات داد.»

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی٬ آمریکا٬ اتحادیه اروپا و اوکراین از سفر ولادیمیر پوتین به شبه جزیره کریمه انتقاد و آن را محکوم کرده‌اند.

این دیدار در حالی صورت گرفته است که روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه قرار است در دونِتسک و لوهانسک در شرق اوکراین بر سر جدا شدن از اوکراین همه پرسی صورت بگیرد.

آمریکا این همه‌پرسی را «جعلی» خوانده است و روسیه را متهم به دخالت در امور داخلی اوکراین می‌کند.

مسکو که تاکید دارد که نفوذی بر شورشیان شرق اوکراین ندارد٬ ۱۷ اردیبهشت‌ماه از جدایی‌طلبان شرق اوکراین خواست تا زمان برگزاری همه‌پرسی را به تعویق بیاندازند٬ اما جدایی طلبان با این خواسته موافقت نکردند.

مناطق شرقی اوکراین در چند وقت اخیر شاهد تنش‌های گسترده بوده است. در اثر این ناآرامی‌ها ده‌ها تن در این مناطق کشته شده‌اند که اکثرشان از نیروهای حامی روسیه بوده‌اند.
XS
SM
MD
LG