لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

توضیح مقام‌های وزارت خارجه آمریکا درباره نحوه اجرای توافق ژنو


ساختمان وزارت خارجه ایالات متحده امریکا
ساختمان وزارت خارجه ایالات متحده امریکا
مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه بر لزوم خودداری از اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران تاکید دوباره کردند و در عین حال افزودند که به موجب توافق هسته‌ای٬ زمانی که ایران تعهداتش را اجرایی کرد٬ ۱+۵ از شدت بخشی از تحریم‌ها خواهد کاست.

به گزارش وب‌سایت رسمی وزارت خارجه آمریکا٬ سه مقام ارشد وزارت خارجه که نامشان ذکر نشده٬ روز دوشنبه٬ ۲۳ دی‌ماه از طریق کنفرانس تلفنی در خصوص نحوه اجرایی شدن توافق هسته‌ای به ارائه پاره‌ای از توضیحات پرداختند.

مقام ارشد شماره یک در جریان این کنفرانس اظهار کرد که از ۳۰ دی‌ماه ایران برای اولین بار در ۱۰ سال گذشته پیشرفت برنامه اتمی خود و فعالیت‌های کلیدی در این زمینه را متوقف می‌کند. وی افزود که از این تاریخ ایران گام‌هایی را در جهت متوقف کردن غنی‌سازی ۲۰ درصدی خود برمی‌دارد و راه را برای انجام بازرسی‌های هسته‌ای باز می‌کند.

این مقام ارشد توافق ژنو را گامی مهم رو به جلو ارزیابی و تاکید کرد که نقشه راه این توافق‌نامه کاملا مشخص است.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و یکی از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای، ۲۲ دی ماه اعلام کرد تهران و طرف‌های گفت‌وگو بر سر برنامه اتمی٬ راه‌حل‌هایی برای مواردی که بر سر آن اختلاف داشتند، یافته‌اند و این توافق‌نامه از پایان دی‌ماه اجرایی می‌شود.

به گفته مقام ارشد شماره یک وزارت خارجه آمریکا٬ در مدت شش‌ ماه توافق موقت٬ طرفین در مورد دستیابی به راه‌‌حلی جامع برای برنامه اتمی ایران٬ مذاکره خواهند کرد.

وی در ادامه با اشاره به تاکید ایران بر کنار کشیدن از این توافق در صورت اعمال تحریم‌های بیشتر٬ بر لزوم خودداری از اعمال تحریم‌های جدید اشاره کرد و تاکید دوباره باراک اوباما در این خصوص را خاطر نشان کرد.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا ۲۲ دی‌ماه با استقبال از توافق ايران و گروه ۱+۵ برای اجرای «برنامه اقدام مشترک» گفت هر گونه تحريم جديدی را که کنگره‌ در جریان اجرای اين توافق‌نامه عليه ايران تصويب کند، «وتو» خواهد کرد.

روز دوشنبه٬ مقام ارشد شماره دو وزارت خارجه آمریکا نیز خاطرنشان کرد که تعهد ایران به توافق‌نامه اتمی از سوی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و گروهی از کارشناسان ایران و ۱+۵ به طور ماهانه گزارشی را از سوی آژانس در خصوص نحوه انجام این توافق دریافت خواهند کرد.

در عین حال مقام ارشد شماره سه وزارت خارجه آمریکا نیز خاطرنشان کرد که پس از آن‌که آژانس متعهد بودن ایران به تعهداتش را تایید کرد٬ ۱+۵ کاهش بخشی از تحریم‌ها را آغاز خواهد کرد٬ اما افزوده است که در صورت سرپیچی ایران از تعهداتش٬ تمامی تحریم‌ها بار دیگر به اجرا در خواهد آمد.

به گفته این مقام ارشد٬ بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران از روز اول اجرایی شدن توافق ژنو٬ آزاد خواهد شد و مابقی آن در طول شش‌ماه در دسترس ایران قرار خواهد گرفت. وی افزوده است که در مجموع٬ کل دارایی‌های بلوکه شده ایران که در مدت شش ماه آزاد خواهد شد٬ تا سقف هفت میلیارد دلار خواهد بود.

۲۲ دی‌ماه خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که ایران حدودا ۱۲ بهمن‌ماه به ۵۵۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود دست پیدا می‌کند.

ایران و ۱+۵ سوم آذرماه سال جاری به توافقی موقت برای حل مناقشه هسته‌ای تهران دست یافتند. تفاهم بر سر شیوه اجرای مفاد این توافق‌نامه حدود ۵۰ روز به درازا کشید.
XS
SM
MD
LG