لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

قدرت‌های جهانی: ایران برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی فورا اقدام کند


کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا
کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا
در همان روزی که بنیامین نتانیاهو خواستار آن شد که جامعه بین‌المللی برای ایران خط قرمز تعیین کند، قدرت‌های غربی از ایران خواستند تا به منظور کاهش نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای جمهور اسلامی، فورا اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه، ۶ مهرماه، پس از دیدار با وزاری خارجه شش قدرت جهانی (بریتانیا، چین، آمریکا، روسیه، فرانسه و آلمان)، گفت در این جلسه همگی تأکید داشتند که ایران باید در مورد برنامه هسته‌ای خود هرچه سریع‌تر اقدام کند.

خانم اشتون روز پنج‌شنبه ضمن اظهار این‌ که قدرت‌های جهانی به دنبال مذاکره بدون نتیجه نیستند، گفت دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد ایران در خصوص حل بحران هسته‌ای خود «جدیت» نشان خواهد داد، ولی در عین حال افزود که مصمم بودن ایران در این مسیر در هر مرحله به آزمون گذاشته می‌شود.

پس از این جلسه همچنین لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، نیز گفت تمامی شرکت‌کنندگان در این جلسه در مورد «اتحاد» و «اعمال فشار» بر ایران متفق‌القول بودند.

دیدار روز پنج‌شنبه قدرت‌های غربی در حالی صورت گرفته است که پیش از این جلسه، بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که جهان باید برای ایران خط قرمز مشخص کند.

این در حالی است که آمریکا با این روند مخالف است و بر حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران پافشاری می‌کند.

در همین زمینه، وزیر خارجه چین نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل ضمن اظهار این که مسئله هسته‌ای ایران به «مرحله‌ جدید و حساسی» رسیده است، بر لزوم متعهد ماندن به «راه حل دیپلماتیک» تأکید کرد.

یانگ جیِچی در عین حال خواستار آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای با ایران در اسرع وقت شد.

غرب و اسرائیل معتقدند که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و از ایران خواسته‌اند تا در این خصوص شفاف‌سازی کند.

جمهوری اسلامی در مقابل همواره تأکید کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز است و دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG