لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

آغاز مذاکرات دو کره پس از وقفه‌ای دو ساله


توافق مقام‌های صليب سرخ دو کره برای امکان ملاقات بين خانواده‌ها در دو سوی مرز، جمعه ۶ شهريور ۱۳۸۸
توافق مقام‌های صليب سرخ دو کره برای امکان ملاقات بين خانواده‌ها در دو سوی مرز، جمعه ۶ شهريور ۱۳۸۸
دو کشور کره شمالی و جنوبی با انتشار بيانيه‌ای توافق خود را برای آغاز مذاکرات بين دو کشور و دیدار شهروندان‌شان با خانواده‌های خود در دو سوی مرز اعلام کردند.

کره شمالی هفته گذشته هیاتی را به ایالات متحده گسیل داشت تا گفت‌وگو درباره کمک‌های غیردولتی به‌ویژه در زمینه مواد غذایی به این کشور کمونیستی از سر گرفته شود.

موضوع تجديد ديدار خانواده‌هايی که تقسيم شبه جزيره کره پس از جنگ‌های سال‌های نخستين دهه ۵۰ ميلادی بين آنها جدايی انداخته، نخستين دستور برای مذاکره بين دو کشور پس از وقفه‌ای دو ساله است.

اين موضوع در سال ۲۰۰۰ ميلادی بين مقام‌های دو کشور به بحث گذاشته شد، اما با رو به وخامت گذاشتن روابط سئول و پيونگ‌يانگ بدون رسيدن به نتيجه‌ای مشخص مسکوت ماند.

دو کشور در بيانيه خود آورده‌اند که در سال‌های جنگ بين دو کره و پس از آن، صدها خانواده به خاطر واقع شدن برخی اعضايشان در طرف ديگر خط حائل، از آنها دور مانده و موفق به ديدار یکدیگر نشده‌اند. اکنون مقرّر شده که در اواخر ماه آينده ميلادی اين خانواده‌ها امکان آن را بیابند تا برای چند روز با يکديگر ديدار کنند.

در بيانيه مشترک دو کشور که در منطقه «کومگانگ» در کره شمالی منتشر شد آمده است: «دو کشور به همکاری‌های خود در موضوع خانواده‌های جداافتاده از هم، و نيز در ديگر موارد بشردوستانه از طريق صليب سرخ ادامه خواهند داد.»

خبرگزاری «يون‌هاپ» کره جنوبی گزارش داده است که دو کشور موافقت کرده‌اند تا ۱۰۰ نفر از هر طرف را برای اين ملاقات‌ها معرفی کنند تا خويشاوندان اين افراد در طرف ديگر شناسايی شوند.

نخستين ملاقات بين خانواده‌ها قرار است از ۵ تا ۱۰ مهر به مناسبت ايام «چوسئوک» يا شکرگزاری در کره شمالی صورت بگيرد.

دو کشور کره شمالی و جنوبی هرگز در پايان جنگ بین خود موافقت‌نامه صلح امضاء نکردند و همچنان فضای جنگ و تخاصم بر روابط دو کشور حکم‌فرما است.

به خاطر حاکم بودن اين شرايط هيچ مرسوله پستی بين دو طرف مبادله نمی‌شود، امکان تماس تلفنی بين دو سوی مرز نيست و هيچ تماس اينترنتی نيز بين دو کشور برقرار نمی‌باشد.
XS
SM
MD
LG