لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

چین: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران همکاری کند


لیو ویمین، سخنگوی وزارت خارجه چین
لیو ویمین، سخنگوی وزارت خارجه چین
یک روز پس از رونمایی پروژه‌های جدید هسته‌ای در ایران و در آستانه سفر هیات بلند پایه‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، چین از آژانس خواست تا برای بازگرداندن اعتماد جهانی نسبت به «برنامه صلح‌آمیز هسته‌‌ای ایران» با جمهوری اسلامی همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لیو وِیمین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه گفت: «ایران به عنوان یکی از امضاء کنندگان پیمان‌نامه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی)، حق دارد تا از انرژی هسته‌ای به صورت صلح‌آمیز استفاده کند و در عین حال باید به تعهدات بین‌المللی پایبند باشد.»

وی افزود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به منظور بازگرداندن اعتماد جامعه جهانی به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، ارتباط و همکاری خود با این کشور را تقویت کند.»

اظهارات این مقام چینی یک روز پس از آن بیان شد که رسانه‌های داخلی ایران روز چهارشنبه اعلام کردند که محمود احمدی‌نژاد، از سه پروژه جدید هسته‌ای رونمایی کرده است.

به گفته تلویزیون دولتی ایران، پروژه نخست مربوط به فرایند غنی‌سازی ۲۰ درصدی در نطنز است؛ پروژه دوم، وارد کردن میله‌های سوخت هسته‌ای ساخت ایران به قلب راکتور پزشکی تهران است و پروژه سوم نیز مربوط به افتتاح نوع جدیدی از سانتریفوژهای پر سرعت برای غنی‌سازی اورانیوم است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه علیرغم دستاوردهای جدید هسته‌ای ایران که بر اساس فناوری‌های مشابه مورد نیاز در ساخت بمب اتمی به دست آمده است، جمهوری اسلامی تا دستیابی به بمب هسته‌ای فاصله زیادی دارد.

هفته آینده یک هیات بلندپایه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد به ایران سفر کند اما یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس می‌گوید ایران هنوز «هیچ تضمینی» برای بازرسی کامل به آژانس نداده است.

غرب که ایران را متهم می‌کند در تلاش است در پوشش برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود به اهداف نظامی دست یابد، قصد دارد با اعمال تحریم‌های گسترده از پیشرفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی جلوگیری کند.

ایران در مقابل با تأکید بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود، دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق خود می‌داند و به فعالیت‌های اتمی اش ادامه می‌دهد.

چین که مراودات سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای با ایران دارد، علیرغم حمایت از قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت، همواره از تحریم‌های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران انتقاد کرده و بر مذاکره تأکید کرده است.

در همین راستا، جمهوری اسلامی به تازگی با ارسال نامه‌ای به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آمادگی ایران برای بازگشت به گفت‌وگوهای هسته‌ای با گروه پنج به علاوه یک خبر داده است.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که این نامه به دست خانم اشتون رسیده و وی مشغول بررسی آن است.
XS
SM
MD
LG