لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۴

مخالفان، خیابان های اصلی‌ترین شهر بندری عمان را مسدود کردند


معترضین روز دوشنبه فروشگاهی‌ را در صحار به آتش کشیدند.
معترضین روز دوشنبه فروشگاهی‌ را در صحار به آتش کشیدند.
معترضین به گرانی و بیکاری در شهر ساحلی صحار عمان، که اصلی‌ترین بندر صادرات این کشور به شمار می‌رود، روز دوشنبه خیابان‌های منتهی به این بندر را مسدود کردند و بار دیگر خواستار اصلاحات شدند.

به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، صدها نفر از ساکنان صحار روز دوشنبه از ورود کامیون‌های باری به این بندر که روزانه ۱۶۰ هزار بشکه نفت در آن بارگیری می‌شود، جلوگیری کرده و فرمانداری این شهر و یک فروشگاه را نیز به آتش کشیدند.

این سومین روز است که معترضان عمانی در شهر صحار به رغم تلاش‌های پلیس برای پراکنده کردن آن‌ها، شاهراه اصلی شهر مسقط، پایتخت عمان به صحار را محاصره کرده و مانع از تردد خودرو‌ها می‌شوند. شهر صحار در غرب مسقط و در ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد.

اعتراض‌های عمان که به دنبال ناآرامی‌ها تونس و مصر آغاز شد، وارد دومین هفته خود شده است و یک پزشک عمانی به خبرگزاری رویترز گفته است که تا کنون شش نفر در جریان ناآرامی‌ها جان باخته‌اند

این اعتراض‌ها به ویژه روز یکشنبه و پس از یورش نیروهای پلیس به معترضان به خشونت کشیده شد. سخنگوی دولت تعداد کشته‌های زد و خورد روز یکشنبه را یک نفر گزارش کرده و این در حالی است که یک مقام امنیتی در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه تعداد کشته شدگان را دو نفر اعلام کرده است.

با این‌حال معترضان بر این باورند که تعداد کشته‌ها بیش از رقم اعلام شده است. یکی از معترضان به خبرگزاری فرانسه گفته است که به چشم خود دیده است نیروهای پلیس روز یکشنبه ۵ نفر را از پای در آورده‌اند.

معترضان عمانی خواهان اصلاحات سیاسی و رفع مشکل بیکاری هستند و بارها اعلام کرده‌اند خواستار برکناری سلطان قابوس، که بیش از۴۰ سال است بر مسند قدرت نشسته است، نیستند.

به دنبال اعتراض‌های مردمی در عمان، سلطان قابوس اعلام کرد که ۵۰ هزار شغل جدید ایجاد خواهد کرد و تمام افرادی که به دنبال کار هستند نیز در صورت ثبت نام برای کاریابی، تا زمان یافتن شغل، ماهانه ۳۹۰ دلار مستمری دریافت خواهند کرد.

وی همچنین با تشکیل کمیته وزرا، آن را موظف به ارائه پیشنهادات برای دادن قدرت بیشتر به شورای مشورتی کرد؛ شورایی که اعضایش از طریق انتخابات منصوب می‌شوند.

بر اساس گزارش توسعه انسانی سازمان ملل در سال ۲۰۱۰، کشور عمان از سال ۱۹۷۰ و در میان ۱۳۵ کشور قید شده در این گزارش، دارای بالاترین توسعه بوده است.

معترضان بحرینی مانع از برگزاری جلسه در پارلمان این کشور شدند

در همین حال در بحرین نیز، صدها معترض به حکومت با تجمع در مقابل پارلمان این کشور و ایجاد یک دیوار انسانی، از ورود اعضای عالی‌رتبه دولت بحرین به پارلمان جلوگیری کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار بود که مقامات دولت بحرین روز دوشنبه برای تشکیل جلسه در پارلمان گرد هم بیایند که معترضان مانع از برگزاری این جلسه شدند.

این خبرگزاری می‌افزاید که به نظر می‌رسد تظاهرات کنندگان در منامه تصمیم گرفته‌اند تا از این پس در نقاط حساس شهر دست به راه‌پیمایی بزنند.

در جریان اعتراض‌های دو هفته گذشته بحرین، دست‌کم هفت نفر جان باخته‌اند.

معترضان بحرینی خواستار برکناری حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، هستند و این در حالی است که شاه بحرین پیشنهاد داده‌است تا با سران مخالف وارد مذاکره شود.

وی همچنین ضمن ایجاد تغییراتی در کابینه با ورود یکی از رهبران احزاب مخالف که به خارج از کشور تبعید شده بود موافقت کرد.

روز یکشنبه آمریکا ضمن تقدیر از اقدامات دولت بحرین، که از همپیمانان واشینگتن به شمار می‌رود، از «مذاکره ملی» دولت این کشور با مخالفان حمایت کرد.

کشور بحرین محل استقرار ناوگان پنجم آمریکا است که مسئولیت عملیات نظامی در منطقه خلیج فارس، دریای عرب و شرق آفریقا را برعهده دارد.
XS
SM
MD
LG