لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۲

وزیر ارشاد دوباره تهدید به استیضاح شد


علی جنتی، وزیر ارشاد (وسط)
علی جنتی، وزیر ارشاد (وسط)

علی‌محمد بزرگواری، نماینده مجلس ایران، از جمع‌آوری امضا برای طرح استیضاح علی جنتی، وزیر ارشاد، خبر داد.

همزمان با سخنان این نماینده مجلس، مفید کیایی‌نژاد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، نیز آقای جنتی را تهدید کرد که اکران ۸ فیلم مورد اعتراض این کمیسیون ممکن است منجر به استیضاح وی شود.

علی‌محمد بزرگواری، نماینده کهگیلویه در مجلس، روز یک‌شنبه ۱۱ آبان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس از جمع‌آوری امضا برای طرح استیضاح وزیر ارشاد در مجلس خبر داد و گفت که این طرح را به دلیل «احترام» به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و پدر علی جنتی امضا نکرده‌است.

آقای بزرگواری اضافه کرد: «من هم معتقدم باید رویه فعلی در وزارت ارشاد تغییر کند اما باز هم معتقدم باید به آقای جنتی فرصت داد تا جوابگوی دغدغه نمایندگان باشد.»

مفید کیایی‌نژاد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، نیز روز یک‌شنبه وزیر ارشاد را تهدید کرد که ممکن است اکران ۸ فیلم مورد اعتراض این کمیسیون و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، منجر به استیضاح وی شود.

آقای کیایی‌نژاد با بیان اینکه یکی از این ۸ فیلم یعنی فیلم «من عصبانی نیستم» را دیده‌است، افزود: «باید بگویم که این فیلم واقعاً بسیار مزخرف و ناجور است و نقش فتنه کاملاً در آن زنده می‌شود.»

وی در مصاحبه‌ای با سایت روزنامه فرهیختگان تصریح کرد: «از سوی دیگر، ارتباط زن و مرد و مکالمه بین این دو جنس در این فیلم با موازین شرعی سازگار نیست.»

احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، هشتم مهر گفته بود که در نامه‌ای به وزیر ارشاد خواستار جلوگیری از اکران هشت فیلم شده‌است.

محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، نیز در مهر ماه با نگارش نامه‌ای خطاب به حجت‌الله ایوبی، معاون سینمایی وزارت ارشاد، خواستار جلوگیری از اکران فیلم‌های به گفته او «مرتبط با فتنه ۸۸» تا زمان رسیدگی به اعتراضات و شکایات مربوطه شده بود.

علی جنتی، وزیر ارشاد، ۲۸ مهر در واکنش به این نامه‌ها گفت که در زمینه نمایش و یا توقیف فیلم‌ها، قرار نیست کسی تعیین تکلیف کند و وزارت ارشاد ضوابط خاص خود را در این زمینه دارد.

آقای کیایی‌نژاد با انتقاد از این سخنان آقای جنتی گفت که عدم توجه نسبت به سخنان و نظرات کمیسیون فرهنگی مجلس ممکن است منجر به استیضاح وزیر ارشاد شود.

وی گفت که وزارت ارشاد در دولت گذشته، پیش از اکران فیلم‌ها، فیلم‌ها را برای نمایندگان مجلس نمایش می‌داد تا آنها هم نظر دهند که اکران آنها «به مصلحت است یا نه» اما در حال وزارت ارشاد خود «می‌بُرد و می‌دوزد.»

پیش از این در چهارم آبان نیز حمید رسایی، نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس از تحویل طرح استیضاح وزیر ارشاد به هیات رئیسه مجلس خبر داد.

دو فیلم «عصبانی نیستم» و «قصه‌ها» از جمله ۸ فیلم مورد اعتراض نمایندگان مجلس هستند.

فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی اعتماد در جشنواره ونیز امسال برنده بهترین فیلمنامه شد. این فیلم درباره تاثیر رویدادهای پس از اعتراض‌های سال ۸۸ در ایران بر زندگی افراد است.

فیلم «عصبانی نیستم»، دومین ساخته سینمایی رضا درمیشیان، داستان دانشجویی را می‌گوید که به علت شرکت در اعتراضات دانشجویی از تحصیل در دانشگاه بازمی‌ماند.

بر اساس گزارش‌ها، این فیلم بخشی از رویدادهای سال‌های اخیر در اقتصاد و اجتماع ایران و تاثیرات شدیدتر شدن تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران را روایت می‌کند.

نمایش فیلم «عصبانی نیستم» در جشنواره فیلم فجر سال ۹۲ حمله نمایندگان مجلس و نهادهای نزدیک به اصولگرایان را در پی داشت و در نهایت به کنار رفتن این فیلم از بخش مسابقه این جشنواره منجر شد.

همزمان با اعتراض برخی از نمایندگان مجلس و رسانه‌های اصولگرا به مجوز اکران عمومی فیلم «من عصبانی نیستم»، وب‌سایت گروه انصار حزب‌الله ۷ مهر از برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل وزارت ارشاد و درخواست برکناری علی جنتی، وزیر ارشاد، خبر داده بود.

تجمع‌کنندگان که این وب‌سایت آنها را «طلاب حوزه‌های علمیه تهران» نامیده بود، در اعتراض به سیاست‌های وزارت ارشاد و مواردی چون «عدم اجرای» قانون عفاف و حجاب در وزارت ارشاد تجمع کرده و خواستار استیضاح و برکناری علی جنتی از وزارت ارشاد شده بودند.

XS
SM
MD
LG