لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

عراقچی: به سختی می توان درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات خوش بین بود


عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران در حال گفت‌وگو با وندی شرمن، همتای آمریکایی خود؛ ژنو.
عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران در حال گفت‌وگو با وندی شرمن، همتای آمریکایی خود؛ ژنو.
عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ايران و از اعضای ارشد تيم مذاکره‌ اتمی جمهوری اسلامی، معتقد است که «بدبينی نسبت به غربی‌ها» در ميان اعضای اين تيم و مسئولان ایرانی «نهادينه شده» است.
آقای عراقچی روز شنبه، ۱۰ اسفند، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، همچنین گفت که «اين بدبينی از يک سو و سختی موضوعات و پيچيدگی آنها از سوی ديگر» باعث شده که «به سختی بتوان در رابطه با به نتيجه رسيدن گفت‌وگوها خوش‌بين بود».
او در عين حال با ابراز تردید در مورد «حسن نیت» طرف مقابل گفته است که «اگر حسن نيت و اراده لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد که همواره مورد ترديد بوده است، اميدواريم به نتيجه برسيم».

اظهار نظر این مذاکره‌کننده اتمی ایران یادآور نظر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است که تاکنون چندين بار تاکيد کرده است به مذاکرات هسته‌ای ايران با قدرت‌های جهانی خوش‌بين نيست، ولی مخالفتی هم با اين مذاکرات ندارد.
او آخرين بار روز دوشنبه، ۲۸ بهمن، گفت که «بعضی از مسئولين آن دولت [محمود احمدی‌نژاد] و اين دولت فکر می‌کنند اگر در موضوع هسته‌ای مذاکره کنند مسئله حل می‌شود، در سخنرانی اول سال هم گفتم که من به مذاکره خوش‌بين نيستم و به جايی نمی‌رسد ولی مخالفتی هم ندارم».
آقای خامنه‌ای افزود که «يک عده سعی نکنند چهره آمريکا را بزک کنند و آن را به عنوان يک دولت علاقه‌مند و انسان‌دوست معرفی کنند. اگر هم سعی کنند، بی‌فايده است».
به گفته رهبر جمهوری اسلامی، مسئله هسته‌ای يک «بهانه» است و «اگر اين مسئله هم حل شود کشورهای غربی يک مسئله ديگر را پيش می‌کشند».
ايران ۱۰ سال است که مشغول مذاکره با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه اتمی بحث‌برانگيزش است که می‌گويد صلح‌آميز است، اما غربی‌ها این سوء‌ظن را دارند که از آن برای ساخت تسليحات هسته‌ای استفاده شود.
اين گفت‌وگوها در نهايت پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و واگذار شدن مسئوليت مذاکرات به محمدجواد ظريف و وزارت امور خارجه به توافقی شش ماهه منجر شد.
بر مبنای اين توافق که روز سوم آذر ۹۲ در ژنو سوئيس ميان وزرای امور خارجه ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه، آلمان و کاترين اشتون، مسئول امور سياسی و دیپلماتیک اتحاديه اروپا، به دست آمد، تهران از ابعاد برنامه اتمی خود می‌کاهد و قدرت‌های جهانی نيز بخشی از تحريم‌های بين‌المللی عليه آن را لغو کرده و از تصويب تحريم‌های جديد نيز خودداری می‌کنند.
گروه ۱+۵ و دولت حسن روحانی اميدوارند تا پايان مدت اين توافق شش ماهه، بتوانند به راه‌حلی جامع و نهايی برای بحران هسته‌ای ايران دست يابند.
این در حالی است که به گفته عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ايران، دستيابی به چنين توافقی «کار سخت و دشواری است و موضوعات پيچيده و دشواری در دستور کار قرار دارد که به نتيجه رسيدن در آنها سخت است».
XS
SM
MD
LG