لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

توقیف فیلم «خانه دختر» با دستور وزیر ارشاد


حامد بهداد در نمایی از فیلم «خانه دختر»
حامد بهداد در نمایی از فیلم «خانه دختر»

بر اساس گزارش روزنامه «سینما» چاپ تهران، وزیر ارشاد در نامه‌ای به سازمان سینمایی دستور توقیف فیلم سینمایی «خانه دختر» را داده است.

روزنامه «سینما» به سردبیری فریدون جیرانی، در شماره روز شنبه ۵ دی ماه با انتشار خبری اعلام کرد که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشــاد اسلامی طی نامه‌ای به حبیب ایل‌بیگی، رئیس اداره نظارت و ارزشیابی، دستور بایگانی شدن فیلم سینمایی «خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی را صادر کرده است.

این فیلم که سینمایی در جشنواره فجر سال گذشته شرکت داشت، به نوشته روزنامه سینما، ‌تاکنون «۴ بار» پروانه نمایش دریافت کرده و قرار بوده به زودی و در روزهای آتی در سینماهای ایران به نمایش دربیاید.

بنا بر گزارش این روزنامه، «خانه دختر» پس از چندین بار اعمال اصلاحیه‌های وارد شده و حذف برخی سکانس‌های به گفته ارشاد «مشکل‌دار»، با برخی سینماها برای اکران عمومی قرارداد بسته بوده اما با نامه وزیر ارشاد به سازمان سینمایی، اکران این فیلم به صورت رسمی متوقف شده است.

به نوشته روزنامه سینما، شورای صنفی نمایش که مسئولین برنامه‌ریزی اکران فیلم‌ها را برعهده دارد، ثبت قرار داد «خانه دختر» را یک هفته به تعویق انداخته بود تا نظر وزیر ارشاد را درباره اکران این فیلم جویا شود؛ نظری که با جمله «اکران فیلم فعلاً صلاح نیست» به سازندگان و شورای صنفی اعلام شده است.

«خانه دختر» موضوعی مرتبط با مسئله «بکارت» در جامعه ایران دارد که نمایش آن سال گذشته در جشنواره فجر هم با برخی حواشی همراه شد؛ پس از جشنواره هم برخی سایت‌ها و رسانه‌ها،‌ این اثر را هم مثل برخی دیگر از آثار، به سیاه‌نمایی متهم کردند و خواستار توقیف آن شدند.

این فیلم با نگاه خاص اجتماعی پرویز شهبازی نوشته شده و گفته می‌شود شرط اعطای پروانه ساخت به این اثر، ‌قرار گرفتن کارگردان دیگری به جز خود شهبازی پشت دوربین بوده است.

شهرام شاه‌حسینی که در کارنامه‌اش چند فیلم کمدی – تجاری مانند «کلاغ‌پر»،‌ «آقای هفت رنگ» و «زن‌ها فرشته‌اند» وجود دارد،‌ در مورد فیلمش گفته بود که هیات انتخاب جشنواره فجر آن را بدون هیچ‌گونه مخالفتی وارد بخش مسابقه کردند و حتی به لحاظ مضمونی مورد تشویق هم قرار دادند.

به نوشته روزنامه سینما و بنا بر گفته محمد شایسته، تهیه کننده این فیلم، قرار است سازندگان «خانه دختر» به زودی در یک نشست خبری به اتفاقات رخ داده پیرامون این اثر واکنش نشان دهند.

وزارت ارشاد در سال ۹۳ با اکران چند فیلم مانند «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان و «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری به صورت رسمی ممانعت کرد.

در سال جاری نیز فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش نیز پس از چند سانس اکران و به خاطر فشارهای وارد شده و اعتراض‌های صورت گرفته، به دستور ارشاد از پرده پایین کشیده شد.

XS
SM
MD
LG