لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

آمريکا سه ديپلمات ايرانی در عراق را بازداشت کرد


هوشياز زيباری و منوچهر متکی، وزيران امور خارجه عراق و ايران
هوشياز زيباری و منوچهر متکی، وزيران امور خارجه عراق و ايران

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق از بازداشت سه دیپلمات ایرانی در شمال بغداد خبر داد.


وی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت یک نیروی گشتی عراقی ابتدا روز چهارشنبه، سيزدهم ژوئن، این سه دیپلمات ایرانی را در شمال بغداد بازداشت کرد.


آقای زيباری افزود به دنبال دخالت وزارت امور خارجه عراق، اين سه ديپلمات آزاد شدند، اما پس از آن یک نیروی گشتی آمریکایی آنها را بازداشت کرد.


هوشیار زیباری افزوده است که وزارت امور خارجه عراق برای آزادی این سه ایرانی تلاش می کند و آمریکایی ها قول داده اند که آنها را آزاد خواهند کرد.


درباره هویت بازداشت شدگان هنوز گزارشی منتشر نشده است.


اين سه ديپلمات در شرايطی از سوی نيروهای آمريکايی بازداشت شده اند، که ارتش اين کشور هنوز پنج شهروند ايرانی را که در اربيل بازداشت شده اند، آزاد نکرده است.


ارتش آمریکا گفته است این پنج ایرانی مظنون به داشتن ارتباطاتی با یک شبکه ارسال سلاح برای شورشیان هستند، اما جمهوری اسلامی با تکذيب اين امر، تاکيد کرده که پنج فرد بازداشت شده، ديپلمات هستند.


عراق خواهان آزادی این پنج ایرانی شده و هوشیار زیباری در گفت و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس ابراز امیدواری کرده است که آنها آزاد شوند.


به گفته هوشیار زیباری، اين پنج ايرانی به احتمال بسيار در ماه ژوئن آزاد خواهند شد، زيرا آنها شش ماه است که در بازداشت بوده اند و اینک ارتش آمریکا، وضعیت آنها را بررسی خواهد کرد.


هوشیار زیباری گفت آزادی این پنج ايرانی به اعتمادسازی و آماده ساختن زمینه برای ادامه گفت و گوهای آمریکا و ایران کمک خواهد کرد.


تلاش برای انجام دور دوم مذاکرات


هوشيار زيباری، در گفت و گو با خبرگزاری آسوشيتدپرس، همچنين از برگزاری دور دوم مذاکرات ايران و آمريکا درباره عراق خبر داده است.


به گفته هوشیار زیباری، عراق هم اکنون در حال گفت وگو با آمریکایی ها و ایرانی ها درباره زمان و مکان برگزاری این جلسه است و بزودی هر دو طرف را برای حضور در آن دعوت خواهد کرد.


وی ابراز اميدواری کرده است که دیدار آتی با شرکت مقامات ارشدتری نسبت به جلسه هفتم خردادماه گذشته در بغداد برگزار شود تا گفت وگوهای جدید از وزن بیشتری برخوردار گردد.


در نخستين دور مذاکرات ايران و آمريکا، سفيران دو کشور در عراق به گفت و گو با يکديگر نشستند.


در پی اين مذاکرات، حسن کاظمی قمی، سفير جمهوری اسلامی در عراق گفت: « گفت وگوهای امروز گام اول از يک فرايند بود و از سوی دولت عراق پيشنهاد ادامه گفت و گوها در آينده نزديک مطرح شد که ما با ديد مثبت اعلام داشتيم که اين مساله را در تهران بررسی و نتيجه را اعلام خواهيم کرد.»


از سوی ديگر رايان کروکر، نماينده ايالات متحده در اين مذاکرات گفت ميان آمريکا و ايران، بر سر حمايت از يک عراق يکپارچه و با ثبات که امنيت خود را در دست داشته باشد، هماهنگی وجود دارد.


در دور اول اين مذاکرات که پس از نزديک به سه دهه به طور علنی در بغداد صورت گرفت، دو طرف «فقط درباره اوضاع عراق» با يکديگر گفت و گو کردند.


پيشتر، در روز يکشنبه گذشته، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، پس از دیدار با برهم صالح، معاون نخست وزیر عراق در تهران به طور غیرمستقیم علاقه مندی تهران را به ادامه گفت و گوها ابراز داشت.


با وجود اين، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، جمعه گذشته به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت کشورش هنوز ترديد دارد که آيا ادامه مذاکرات معقولانه است يا نه و در عين حال هنوز مشخص نکرده که گفت و گوها چه زمانی بايد دنبال شود.


خانم رايس در همان مصاحبه، بازداشت دست کم چهار آمريکايی ايرانی تبار را بی دليل خواند، اما گفت این مسئله واشينگتن را از تلاش برای مذاکره با تهران در زمینه مسائل دیگر چون برنامه هسته ای ایران و آنچه که حمايت جمهوری اسلامی از شورشیان در عراق توصيف شده، باز نخواهد داشت.


منوچهر متکی نیز اظهار داشت تهران به رغم بازداشت پنج مقام ایرانی در عراق در اوائل زمستان گذشته، آماده است گفت وگوها را ادامه دهد.


درخواست ايران از سازمان ملل


در همين حال، نمايندگی دايم ايران در سازمان ملل خواهان اقدام فوری سازمان ملل و شورای امنيت جهت تحت فشار گذاشتن آمريكا برای آزادی پنج ایرانی شده است كه نیروهای آمريكايی چند ماه پیش آنها را در اربيل عراق بازداشت کردند.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، نمايندگی دايم ايران در سازمان ملل درخواست تازه ايران را روز پنجشنبه، بیست و چهارم خردا، در قالب نامه‌ ای به رييس شورای امنيت و دبيركل سازمان ملل مطرح كرده است.


نمايندگی دايم ايران در سازمان ملل در اين نامه به مكاتبات قبلي تهران با شورای امنيت و دبيركل سازمان ملل اشاره و از عدم اقدام این نهادها برای آزادی پنج ایرانی بازداشت شده در عراق انتقاد کرده است.


XS
SM
MD
LG