لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۱

خیز اوپک برای تعادل بازار نفت؛ صادرات ایران اوج گرفت


اجلاس ماه گذشته اوپک در کویت
اجلاس ماه گذشته اوپک در کویت

محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، می‌گوید که هدف این سازمان کاهش ذخایر نفت و رسیدن به توافق در اجلاس ماه مه، ماه آینده، در مورد تمدید کاهش عرضه جهانی نفت است.

اوپک، روسیه، و دیگر تولیدکنندگان نفت توافق کرده اند از ژانویه امسال به مدت شش ماه سقف تولید روزانه را تا ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند تا از بازار حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بارکیندو در اجلاسی در پاریس که با حضور مقامات کشورهای عضو اوپک برگزار شد، گفت این توافق راه را برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار نفت هموار می‌کند.

به گفته دبیرکل اوپک، در حالی که حرکت بازار به سمت تعادل مشهود است و سرمایه گذاری، خصوصا در پروژه‌های کوتاه‌مدت، در حال افزایش است، «لازم است چشم از اهداف خود برنداریم».

اگرچه آقای بارکیندو به طور مستقیم اشاره ای نکرد که آیا برنامه کاهش تولید تمدید خواهد شد یا نه، اما گفت تلاش‌ها تحت هدایت خالد الفالح، وزیر نفت عربستان که در سال ۲۰۱۷ رئیس اوپک است، در حال انجام است تا پیش از برگزاری اجلاس ماه آینده وزیران در وین توافق حاصل شود.

ریاست اوپک با دبیرکلی آن تفاوت دارد. ایران نیز در سال ۲۰۱۱ ریاست دوره ای اوپک را برعهده گرفته بود. دوره ریاست اوپک یک ساله است و بر اساس حروف الفبا از میان اعضای اوپک انتخاب می شود.

در همین حال، رویترز به نقل از امین ناصر، رئیس شرکت دولتی نفت عربستان، آرامکو، نوشت بازار نفت با کمک توافق انجام شده بین اوپک و تولیدکنندگان غیرعضو، در راه رسیدن به تعادل بین عرضه و تقاضا پیش می رود.

به گفته او، بازار نفت رو به بالا حرکت می کند و انتظار می رود بهبود وضعیت ادامه پیدا کند.

او با اشاره به توافق اوپک در مورد کاهش سقف تولید گفت اعتماد در حال بازگشت است. علی رغم ناپایداری موقتی و کوتاه‌مدت قیمت نفت، ذخایر مازاد نفتکش‌های شناور در طول سه ماهه نخست امسال به سرعت کاهش یافته است.

خبرگزاری بلومبرگ نیز در گزارش دیگری نوشت که وزرای نفت عربستان سعودی و ونزوئلا قرار است با همتای روسی خود دیدار کنند تا در مورد تمدید توافق کاهش تولید مذاکره کنند.

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان، گفت این هفته تلفنی با وزیر انرژی روسیه، الکساندر نواک، صحبت خواهد کرد و تا دو هفته آینده با او ملاقاتی خواهد داشت. وزیر نفت ونزوئلا، نلسون مارتینز، نیز پس از دیدارش در الجزایر در روز چهارشنبه به مسکو خواهد رفت.

افزایش صادرات نفت ایران

در این میان گزارش‌ها حاکی است که صادرات نفت ایران به چهار کشور عمده مشتری آسیایی خود در ماه گذشته، مارس، حدود ۲۷ درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته افزایش یافته است.

ایران از توافق بین کشورهای اوپک و غیر اوپک در مورد کاهش تولید مستثنی شده است، اما اجازه دارد تولید خود را تنها در سقف ۳.۸ میلیون بشکه در روز ثابت نگه دارد.

به گزارش رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی، چین، هند، کره جنوبی، و ژاپن، طی ماه گذشته به طور متوسط یک میلیون و ۹۷۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کردند. این میزان کمتر از واردات در ماه فوریه بود که در آن ایران بالاترین حجم نفت را دست‌کم از سال ۲۰۱۰ تاکنون صادر کرد.

صادرات نفت ایران به این کشورها در سه ماهه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه در سال گذشته نیز بیش از ۴۷ درصد افزایش یافته و به حدود یک میلیون و ۸۷۳ هزار بشکه در روز رسیده است.

کره جنوبی و هند واردات نفت از ایران طی ماه‌های ژانویه تا مارس را تقریبا دو برابر افزایش داده اند. چین و ژاپن نیز هر یک به ترتیب ۹.۳ درصد و ۵.۴ درصد به واردات نفت از ایران افزوده اند.

با این حال اخیرا رویترز گزارش داد که صادرات ایران در ماه آینده به کمترین میزان طی ۱۴ ماه گذشته خواهد رسید.

XS
SM
MD
LG