لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

بروجردی بریتانیا را به کاهش دوباره سطح روابط تهدید کرد


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در واکنش به اظهارات ترزا می٬ نخست ‌وزیر بریتانیا، مبنی بر همکاری لندن با کشورهای عرب منطقه در مقابل «تهدید» ایران٬ متقابلا بریتانیا را تهدید کرد.

خانم مِی روز چهارشنبه، ۱۷ آذرماه، در جریان اجلاس سالانه شورای همکاری کشورهای خلیج فارس در منامه، پایتخت بحرین، ایران را به «ستیزه‌جویی» در منطقه متهم کرد.

وی همچنین به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اطمینان داد که لندن در مقابله با آن چه او «تهدید ایران» خواند، با آنها همکاری می‌کند.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون مجلس، در واکنش به این اظهارات مقامات بریتانیایی را تهدید کرد که بریتانیا «کاری نکند که مجلس شورای اسلامی بار دیگر سطح روابط را به کاردار کاهش دهد.»

آقای بروجردی روز پنج‌شنبه، ۱۸ آذر، در یک‌ گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما٬ افزود که اظهارات نخست وزیر بریتانیا «هیچ تناسبی با سطح روابط در حد سفیر ندارد.»

وی سخنان ترزا می را نشانه «سیاست تفرقه‌افکنانه» این کشور در منطقه ارزیابی کرده و گفت که اظهارات وی در میان کشورهای «پیروِ منطقه٬ هیچ گونه سنخیتی با واقعیت جمهوری اسلامی ایران ندارند» و اگر مقام‌های این کشور بخواهند «این سیاست را در قبال ایران ادامه دهد٬ مجلس یک بار دیگر در جهت تنزل سطح رابطه اقدام خواهد کرد.»

سخنان خانم می با واکنش وزارت خارجه ایران نیز مواجه شده و بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، با انتقاد از این اظهارات به گفته او «نسنجیده» گفته است که وی برای «خوشایند» برخی سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس چنین مطالبی را بیان کرده است.

دفتر خانم می همچنین به اظهارات اخیر بوریس جانسون٬ وزیر خارجه بریتانیا که ایران و عربستان را به «جنگ نیابتی» در منطقه متهم کرد واکنش نشان داد.

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که نظر بوریس جانسون درباره عربستان، منعکس‌کننده موضع لندن درباره این کشور نیست و «بیانگر نظرات شخصی وی است

روابط تهران و لندن٬ پس از تصویب طرح کاهش رابطه با بریتانیا تا سطح کاردار در آذرماه سال ۹۰ از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

یک روز پس از آن٬ شماری از دانشجویان بسیجی به مراکز دیپلماتیک این کشور در تهران حمله کرده و با تخریب بخش‌هایی از این اماکن٬ شماری از اموال آن را نیز آتش زدند.

بریتانیا نیز در اعتراض به این اقدام٬ ضمن خروج همه کارکنان خود از ایران٬ به کارمندان سفارت ایران در بریتانیا نیز دستور ترک خاک این کشور را داد.

روابط دو کشور پس از امضای برجام٬ دوباره به سطح سفیر ارتقا یافت.

XS
SM
MD
LG