لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

امام جمعه اهل سنت پس از چندین روز بازداشت آزاد شد


عکسی که به گفته وب‌سایت «کمپین فعالین بلوچ» اعتراض مردم به بازداشت روحانی اهل سنت را نشان می‌دهد.
عکسی که به گفته وب‌سایت «کمپین فعالین بلوچ» اعتراض مردم به بازداشت روحانی اهل سنت را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش‌ها، مولوی فضل الرحمن کوهی، امام‌ جمعه اهل سنت «پشامگ» در استان سیستان و بلوچستان، پس از ۹ روز بازداشت، با وثیقه صد میلیون تومانی آزاد شد.

علی موحدی راد، دادستان زاهدان، روز جمعه، ۲۵ فروردین، خبر داد که مولوی فضل الرحمن کوهی پس از ۹ روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شده، اما «تحقیقات در رابطه با این پرونده ادامه دارد».

وی همچنین بار دیگر این روحانی اهل سنت را متهم کرد که در ماه‌های اخیر «همواره سخنان تندی علیه امنیت داخلی و خارجی حاکمیت نظام» بیان کرده است.

وب‌سایت سنی‌آن‌لاین نیز خبر داد که مولوی فضل الرحمن کوهی روز سه‌شنبه، ۲۲ فروردین، پس از ۹ روز بازداشت با وثیقه آزاد شده است.

به گفته این وب‌سایت، امام‌ جمعه اهل سنت «پشامگ» در شهرستان سرباز، روز دوشنبه، ۱۴ فروردین، توسط دادگاه ویژه روحانیت مشهد «بازداشت» شده بود.

بازداشت مولوی فضل الرحمن کوهی اعتراض روحانیون اهل سنت و برخی از مردم سرباز و شهرستان‌های اطراف را به دنبال داشت.

بر اساس گزارش‌ها، روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین، معترضان در مقابل فرمانداری سرباز تجمع کرده و تعدادی از معترضان نیز «با آتش زدن لاستیک و مسدود کردن جاده ترانزیتی ایرانشهر‌ـ‌چابهار» به بازداشت این روحانی اهل سنت اعتراض کردند.

برخی وب‌سایت‌ها نیز خبر داده بودند که «بسیاری از تجار و مغازه‌داران» شهرهای سرباز کلات، راسک، جکیگور، بیدلد و نصیرآباد دراعتراض به بازداشت این روحانی اهل سنت، کسب و کار خود را در برخی روزها تعطیل کرده‌اند.

وب‌سایت «کمپین فعالان بلوچ» پیش از این سخنانی را از مولوی فضل‌الرحمن کوهی منتشر کرده که در آن از «برنامه سپاه برای اعطای کارت معافیت خدمت سربازی و پرداخت چهار میلیون پول برای علمای اهل سنت که تفریحی به سوریه می روند» انتقاد شده بود.

بر اساس این گزارش، این روحانی اهل سنت گفته بود که «هر عالم و مولوی که به سوریه برود او عالم و مولوی نیست، بلکه ظالم هست».

برخی از اهل سنت ایران در درگیری‌های داخلی سوریه و در حمایت از بشار اسد کشته شده اند. با این حال برخی وب‌سایت‌ها اعلام کرده اند که این افراد برای «دریافت پول» در سوریه می‌جنگند.

XS
SM
MD
LG