لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

یعلون: بحران امنیتی اسرائیل در آینده نزدیک فروکش نمی‌کند


موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، روز جمعه، ششم آذر، پیش‌بینی کرد که شعله بحران امنیتی کنونی در آینده نزدیک فروکش نمی‌کند و این کشور باید خود را برای دوره‌ای نامعلوم جهت مقابله با این وضعیت آماده کند.

به گزارش رسانه های اسرائیل، ژنرال یعلون در سخنرانی در ایلات در جنوب این کشور افزود: «هیچ تصوری از نحوه پایان گرفتن این وضعیت نداریم؛ باید برای هر سناریویی آماده باشیم.»

حملات فلسطینی‌ها با چاقو یا کوباندن اتومبیل در حال حرکت یا آتش‌باری‌های مسلحانه به اسرائیلی‌ها از شب «روش هشانا» سال نو عبری آغاز شده و دو ماه و نیم است که ادامه دارد.

رسانه های اسرائیل در روزهای گذشته گزارش داده بودند که نظامیان ارشد و مسئولان نهادهای امنیتی اسرائیل با این ارزیابی که بحران امنیتی ادامه خواهد یافت، از درخواست این بلندپایگان برای برگزاری نشست جامعی از سوی کابینه اسرائیل در این باره خبر داده بودند.

این گزارش ها تاکید دارد که نظامیان ارشد خواهان «اقدامات مبتنی بر حسن نیت» اسرائیل در قبال تشکیلات خودگردانی شده‌اند، اما بنیامین نتانیاهو برخی از این پیشنهادات مانند دادن تجهیزات نظامی بیشتر به نیروهای حکومت خودگردانی و آزادی شماری از زندانیان امنیتی فلسطینی را رد کرده، ولی برخی پیشنهادهای دیگر را قابل قبول دانسته است.

این در حالی است که روزنامه هاآرتص روز ششم آذر نوشته است که در پی شکست سفر سیاسی سه‌شنبه گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا، به اسرائیل و کرانه باختری، اسرائیل خود را برای احتمال فروپاشی تشکیلات خودگردانی آماده می کند.

محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردانی، در دیدار با جان کری گفته بود، نوجوانان و جوانان فلسطینی خودسرانه و مستقل به این حملات دست می زنند و تشکیلات خودگردانی توان بازدارندگی آنها را ندارد.

مقامات فلسطینی تاکید دارند که قول های وعده داده شده از ۲۲ سال پیش به فلسطینی ها، از زمان امضای پیمان صلح اسلو، عملی نشده و جوانان فلسطینی سرخورده و بی آینده هستند.

اما دانی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، شکایت کرده است که حکومت فلسطینی، اسامی بیش از یکصد فلسطینی و از جمله عاملان حملات اخیر به اسرائیلی ها را به عنوان «قربانیان خشونت‌های اسرائیل» به سازمان ملل ارائه کرده است.

همزمان، ریاض منصور، نماینده ناظر فلسطین در سازمان ملل، از سوی آقای عباس مامور شده است که پیش‌نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت ارائه کند که در آن، تاریخ مشخصی برای «خاتمه اشغالگری» اسرائیل بر کرانه باختری تعیین شود.

سازمان ملل این هفته به درخواست حکومت خودگردانی، پنج قطعنامه دیگر در حمایت از فلسطینی ها تصویب کرد؛ اسرائیل در واکنش مدعی شد تصویب قطعنامه ها در حالی است که مردم اسرائیل «هر روز و هر ساعت» با حملات تروریستی روبه‌رو هستند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به جان کری گفته بود، خشونتی که به مردم این کشور تحمیل شده، از جنس همان تروری است که افراطیون اسلامی متوجه مردم اروپا و به‌ویژه فرانسه کرده اند.

به گفته آقای نتانیاهو، اسرائیل با جامعه جهانی همدردی می کند اما جامعه بین‌الملل همدردی لازم را با اسرائیل نشان نمی دهد و جای «قربانی و تروریست» را اشتباه می گیرد.

در این میان، جنبش حماس روز جمعه را بار دیگر «جمعه خشم» نامیده و از فلسطینی ها خواسته بود حضور خود را در درگیری ها نشان دهند.

در همین حال، مانند اکثر هفته های گذشته، این نماز جمعه نیز در مسجدالاقصی به آرامی برگزار شد، هرچند که از برخوردهای خشونت بار در کرانه باختری میان فلسطینی ها با نظامیان اسرائیلی خبر می رسد.

همزمان روز جمعه با حملات دیگری از سوی فلسطینی ها با چاقو و اتومبیل به اسرائیلی ها همراه بود؛ چند اسرائیلی در این روز زخمی و دو مهاجم فلسطینی کشته شدند؛ یکی از مهاجمان برادر یک فلسطینی است که او نیز یک‌شنبه گذشته در حمله دیگری به اسرائیلی ها در نزدیکی اورشلیم کشته شده بود.

در روزهای اخیر شمار اسرائیلی‌هایی که قربانی حملات فلسطینی های اکثراً جوان شده اند به ۲۳ نفر افزایش یافت.

منابع بیمارستانی فلسطینی نیز می‌گویند که شمار کشته های آنها از یکصد تن فراتر رفته است.

XS
SM
MD
LG