لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۱

ادامه اتهام‌زنی پوتین و اردوغان به یکدیگر در پی سقوط جنگنده


در ادامه تحولات به دنبال سرنگونی جنگنده روسی، روز پنج‌شنبه، پنجم آذرماه، رابطه ترکیه و روسیه با اتهام‌زنی روسای جمهور دو کشور وارد مرحله جدیدی شد. ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان متقابلا یکدیگر را به رفتار عامدانه و واکنش احساسی متهم کردند.

سرنگونی یک جت جنگنده سوخو ۲۴ متعلق به ارتش روسیه به دست نیروهای ترکیه که بامداد سه‌شنبه در منطقه مرزی ترکیه و سوریه روی داد تنش کم‌سابقه‌ای را میان مسکو و آنکارا به ‌وجود آورده ‌است.

این تنش به مرحله‌ای رسیده ‌است که روسیه از احتمال عمدی بودن این اقدام سخن می‌گوید و ترکیه نیز روسیه را متهم به «فریبکاری» کرده ‌است.

ارتش ترکیه می‌گوید جنگنده روسی پیش از هدف قرار گرفتن، حریم هوایی ترکیه را نقض کرده و شلیک به آن تنها «پس از چندین بار اخطار» انجام شده است.

اما واکنش‌ها در دو پایتخت روز پنج‌شنبه ادامه یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین در مسکو ترکیه را متهم کرد که «به‌عمد» سعی می‌کند که روابط دو کشور را به بن‌بست بکشاند.

آقای پوتین اضافه کرد که هم‌چنان در انتظار عذرخواهی رسمی و قبول دادن خسارت از طرف آنکاراست.

این واکنش رئیس جمهور روسیه پس از آن رسانه‌ای شد که خبرگزاری‌ها از صدور حکم اقدام تلافی‌جویانه اقتصادی توسط نخست وزیر روسیه علیه ترکیه خبر دادند.

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، روز پنج‌شنبه از وزرایش خواسته است که اقدامات لازم را برای متوقف کردن چند پروژه مشترک بین دو کشور آغاز کنند. از جمله این اقدامات یکی هم محدودیت در واردات مواد غذایی از ترکیه است.

اما رجب طیب اردوغان در واکنش به این حرکت روسیه در همین روز اعلام کرد که واکنش روس‌ها «احساسی» است و «زیبنده سیاسیون نیست».

جدال لفظی رهبران و مقامات دو کشور روسیه و ترکیه در پی سقوط جنگنده سه روز است که ادامه دارد. این جدال روز سه‌شنبه هنگامی آغاز شد که ولادیمیر پوتین ترکیه را متهم کرد که با این اقدام [سقوط جنگنده] «با تروریست‌ها همدستی کرده» و از پشت به کشوری «خنجر زده» که خود با تروریست‌ها در جنگ است.

یک روز پس از آن، رجب طیب اردوغان نیز با رد اظهارات مقام‌های روس در مورد حمله هوایی روسیه به «حکومت اسلامی» (داعش) در این منطقه گفت که در آن منطقه «داعشی وجود ندارد. ما را فریب ندهید، ما جای داعش را بلدیم».

XS
SM
MD
LG