لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

بوتو به خاک سپرده شد، هرج و مرج ادامه دارد


تشییع جنازه بی نظیر بوتو با حضور هزاران تن از هوادارانش.
تشییع جنازه بی نظیر بوتو با حضور هزاران تن از هوادارانش.

پيکر بی نظير بوتو، سياستمدار فقيد پاکستان روز جمعه ۷ دی، طی مراسمی که صدها هزار تن از هواداران سوگوارش برای ادای احترام حضور داشتند، در مقبره خانوادگی اش به خاک سپرده شد.


خانم بوتو، نخست وزير اسبق پاکستان که رهبری حزب مردم اين کشور را به عهده داشت، روز پنج شنبه ترور شد؛ تروری که به گفته ناظران، پاکستان را به يکی از عميق ترين بحران های تاريخ کوتاه خود فرو برده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، به رغم اينکه جسد بی نظير بوتو به خاک سپرده شده، اما همچنان هرج و مرج ناشی از مرگ وی در شهرهای مختلف اين کشور، به ويژه شهرهای جنوبی ادامه دارد.


هواداران خشمگين خانم بوتو در خيابان های شهرهای مختلف با پليس درگير شده اند و بنا به اين گزارش، اين کشور تنها دو هفته پيش از انتخابات سراسری با خشونت فزاينده ای رو به رو است.


ناظران می گويند که ترور بی نظير بوتو، به سختی روند دموکراسی آسيب ديده پاکستان را با چالش رو به رو ساخته است.


به گفته محمد ميان سومرو، نخست وزير اين کشور، دولت هنوز هيچ تصميمی برای لغو انتخابات هشتم ژانويه اتخاذ نکرده و برای تصميم گيری درباره اين انتخابات با «همه احزاب» مشورت خواهد کرد.


پيکر خانم بوتو در تابوتی که با پرچم حزب مردم پاکستان (به رنگ های سبز و سياه و قرمز) پوشيده شده بود، با يک آمبولانس سفيد رنگ به محل مقبره خانواده خبرساز بوتو در «گرهی خدابخش» رسيد و هواداران وی خود را با تراکتور، اتوبوس، خودروهای شخصی و قطار به مراسم تشييع جنازه رساندند.


آنها شعار می دادند: «تا روزی که ماه و خروشيد زنده اند، نام بوتو حضور دارد.»


يک روحانی مسلمان بر جنازه خانم بوتو نماز خواند و سپس آصف علی زرداری و پسرش، تابوت را آرام در قبری، در کنار قبر ذوالفقار علی بوتو، پدر بی نظير بوتو قرار دادند.


ذوالفقار علی بوتو نيز نخست وزير محبوب پاکستان بود که در پی يک کودتای نظامی، به دست کودتاچيان اعدام شد.


هواداران سوگوار خانم بوتو در جريان مراسم خاکسپاری وی، پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان را سرزنش می کردند و در شعارهايشان فرياد می زدند: «ژنرال آدم کش، ارتشی قاتل.»


هرج مرج گسترده


روز جمعه، تظاهرات خشونت بار تقريبا در سراسر پاکستان رخ داد. گروهی از مردم در کراچی دست کم سه بانک را غارت کردند و به آتش کشيدند. پليس اعلام کرد که تظاهرکنندگان در کراچی سه پليس را نيز به سختی مجروح کرده اند.


یکی از ایستگاههای قطار که در ایالت سند به آتش کشیده شده است.

در شهر ملتان در ايالت پنجاب، جمعيتی بالغ بر هفت هزار نفر، به هفت بانک و يک پمپ بنزين حمله بردند و آنها را ويران کردند.


آنها همچنين به سوی پليس سنگ پرتاب می کردند و پليس نيز در مقابل تلاش کرد تا با شليک گاز اشک آور آنها را متفرق کند.


در اسلام آباد نيز معترضين با آتش زدن لاستيک در ميدان اصلی شهر، عبور و مرور را مختل کردند.


اين در حالی است که به گفته سخنگوی تفنگداران نيروی ويژه پاکستان، به اين نيرو دستور داده شده تا با شليک گلوله، جلو «خرابکاری شورشيان» را بگيرد.


بی نظير بوتو خود از اهالی ايالت سند بود و در اين منطقه، دست کم ۱۰ ايستگاه قطار و چندين لوکوموتيو به آتش کشيده شدند و حرکت فطارها در اين استان به کلی متوقف شد.


نزديک به چهارهزار تن از هواداران بوتو در شهر پيشاور در شمال غربی پاکستان تظاهرات کردند و صدها تن از آنان به يکی از دفاتر حزب هوادار مشرف حمله بردند و آنجا را به آتش کشيدند. در زمان اين حمله دفتر حزب خالی بود.


معترضين در اين تظاهرات فرياد می زدند: «مشرف سگ، بوتو ديروز زنده بود، بوتو امروز زنده است.» اين تظاهرات نيز با پرتاب شليک گازهای اشک آور به معترضين حمله ور شد.


در شمال غربی پاکستان نيز يک مقام محلی و شش تن از دستيارانش، در مسيری که به شهر سوات ختم می شد بر اثر انقجار يک بمب کنار جاده ای کشته شدند.


گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس حاکی است که روز جمعه، شهرهای پاکستان در حالت نيمه تعطيل به سر می بردند و حمل و نقل در سراسر کشور مختل شده بود.


XS
SM
MD
LG