لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸

اعزام نیرو برای نجات سربازان بریتانیا در تهران تکذیب شد


بریتانیا می گوید که سربازان این کشور در حال گشت زنی در آب های عراق دستگیر شده اند.
بریتانیا می گوید که سربازان این کشور در حال گشت زنی در آب های عراق دستگیر شده اند.

وزارت دفاع بريتانيا، روز چهارشنبه شايعه اعزام نيروهايی را برای نجات ۱۵ نظامی بازداشت شده آن کشور در ايران، تکذيب کرد.


ارتش آمريکا نيز شايعه حمله موشکی ايران را به يک کشتی آن کشور در خليج فارس تکذيب کرد.


اين شايعات ابتدا بهای نفت را افزايش داد و بهای نفت خام آمريکا را با پنج دلار افزايش به بيش از ۶۸ دلار در هر بشکه رساند که بالاترين نرخ آن طی شش ماه گذشته بود، اما با تکذيب شايعات، بهای نفت کاهش يافت و روز چهارشنبه به نزديک ۶۴ دلار در هر بشکه رسيد


يکی از سخنگويان وزارت دفاع بريتانيا در لندن گفت که شايعه فرستادن نيرو برای نجات پرسنل نظامی بريتانيا به هيچ وجه حقيقت ندارد.


چارلی براون، از فرماندهان ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا نيز گفت تمامی کشتی ها در خليج فارس بازبينی شده اند و شايعات درباره اقدام ايران در شليک يک موشک به يک کشتی آمريکا حقيقت ندارند.


آخرين واکنش ايران



يکی از سخنگويان وزارت دفاع بريتانيا در لندن گفت که شايعه فرستادن نيرو برای نجات پرسنل نظامی بريتانيا به هيچ وجه حقيقت ندارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه ايران گفت پس از پايان مراحل مقدماتی تحقيقات و بررسيها از ملوانان دستگير شده، سفارت بريتانيا اجازه تماس با اين افراد را خواهد يافت.


۱۵ملوان و تفنگدار دريايی بريتانيا، روز جمعه سوم فروردين ماه، در حال بازرسی از يک کشتی تجاری در آب های خليج فارس و دهانه اروند رود، (شط العرب) توسط نيروهای سپاه پاسداران دستگير و به تهران منتقل شدند.


محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز سه شنبه هفتم فروردين ماه ، در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، گفت: «نيروهای نظامی انگليسی به طور غيرمجاز وارد آب های سرزمينی جمهوری اسلامی ايران شده اند و اکنون روال قانونی و حقوقی درباره آنها طی می شود.»


بحران رو به گسترش


همزمان با اوج گرفتن تنش ميان تهران و لندن، مارگرت بکت وزير امور خارجه بريتانيا روز سه شنبه ۲۷ مارس سفر خود به ترکيه را ناتمام گذاشت و به لندن بازگشت.


خانم بکت با اشاره به گفت وگوی تلفنی خود با منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، افزود: «با تاسف بسيار بايد سفر خود را ناتمام بگذارم و برای ارايه گزارش به پارلمان به لندن برگردم.»


همچنين وزارت امور خارجه آلمان، رييس دوره ای اتحاديه اروپا، روز سه شنبه ۲۷ مارس، با احضار سفير جمهوری اسلامی در برن، خواستار آزادی ۱۵ فوری ملوان دستگيرشده بريتانيايی شد.


وزارت امورخارجه آلمان آزادی فوری، تضمين سلامتی و امکان تماس کنسولی با ملوانان دستگير شده را خواستار شده است.


XS
SM
MD
LG