لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

سربازان ارتش ترکیه وارد خاک عراق شدند


صحنه ای از محل بمباران هواپیماهای ترکیه در منطقه قندیل کردستان عراق
صحنه ای از محل بمباران هواپیماهای ترکیه در منطقه قندیل کردستان عراق

صدها سرباز ارتش ترکيه، در عملياتی در بامداد روز سه شنبه از مرز اين کشور با عراق عبور کردند و تا سه کيلومتر، وارد خاک عراق شدند تا با شبه نظاميان کرد مقابله کنند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک مقام ترکيه گفته است که هنوز سربازان ارتش اين کشور در خاک عراق به سر می برند.


جبار ياور، سخنگوی نيروهای امنيتی «پيشمرگه» در کردستان عراق نيز گفت که سربازان ارتش ترکيه، از مرز عبور کردند و تا منطقه ای نزديک به مرز ايران و عراق در ۱۲۰ کيلومتری شمال شهر اربيل پيش روی کرده اند.


جمال عبدالله، از سخنگويان تشکيلات منطقه ای کردستان عراق گفت که تعداد سربازان ارتش ترکيه، ۳۰۰ نفر بوده و آنها در ساعت سه بامداد روز سه شنبه، وارد خاک عراق شده اند.


همزمان يک مقام دولت ترکيه در آنکارا که خواست نامش فاش نشود، تاييد کرد که تعداد سربازان ۳۰۰ تن بوده است و اين سربازان هنوز از خاک عراق خارج نشده اند.


  • «که سربازان ارتش ترکيه، از مرز عبور کردند و تا منطقه ای نزديک به مرز ايران و عراق در ۱۲۰ کيلومتری شمال شهر اربيل پيش روی کرده اند.»
جبار ياور، سخنگوی نيروهای امنيتی «پيشمرگه»

سفارت آمريکا در بغداد از هرگونه اظهارنظر درباره عمليات اخير ارتش ترکيه در شمال عراق خودداری کرده است.


ارتش ترکيه روز شنبه، حملاتی هوايی عليه شورشيان «حزب کارگران کردستان – پ کا کا» در شمال عراق انجام داد. در اين حملات هوايی نزديک به ۵۰ جت جنگنده ارتش ترکيه حضور داشتند و از بزرگترين حملات هوايی به شبه نظاميان پ کا کا در سال های اخير، توصيف شده است.


پارلمان عراق، روز دوشنبه اين حملات هوايی را محکوم کرد و آن را زيرپا نهادن «ظالمانه» حق حاکميت مردم عراق خواند.


اما ارتش ترکيه اعلام کرد که برای حملات هوايی روز يکشنبه از اطلاعات آمريکا بهره برده بود و با روش های مورد تاييد آمريکا نيز عمليات طرح ريزی شده بود. آمریکا این ادعا را تکذیب کرده است.


پ کا کا، يک گروه شبه نظامی از کردهای ترکيه است که برای استقلال مناطق کرد نشين اين کشور با دولت مرکزی ترکيه می جنگد. اين گروه از مناطق کردنشين شمال عراق به عنوان مخفيگاه بهره می برد.


رایس در کرکوک


همزمان، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا برای ديداری سرزده، به شهر کرکوک که کردهای عراق آن را «اورشليم کردستان» می خوانند، رفت. تشکيلات محلی کردستان عراق می گويد که منطقه نفت خيز کرکوک، بخشی از کردستان عراق است.


خانم رايس در اين سفر با مقام های سياسی و نظامی منطقه کرکوک ديدار می کند و قرار است که بعد از اين ديدارها، با مقام های دولت مرکزی عراق در بغداد مذاکره کند.


سياستمداران سنی، در ماه جاری ميلادی در ازای در اختیار گرفتن چند پست محلی در کرکوک، به بايکوت يک ساله خود در در اين منطقه پايان دادند. اين اتفاق بزرگترين گام در راستای اتحاد ملی عراق، پيش از برپايی رفراندوم در کرکوک توصيف شده است.


مقام های کردستان عراق برای اينکه کرکوک را به منطقه تحت نفوذ خود بدل کنند، به رفراندومی نياز دارند که برپايی آن به سال آينده ميلادی موکول شد.


XS
SM
MD
LG