لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

اعلام آمادگی زندانیان سابق برای شهادت در مورد تجربه زندان در ایران


چندین زندانی سیاسی سابق در نامه‌ای به گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای ایران با تاکید بر «نقض گسترده حقوق بشر در ایران» برای شهادت دادن «در هر دادگاهی» در مورد تجربیات خود از حبس در ایران اعلام آمادگی کردند.

این ۴۱ زندانی سیاسی سابق در نامه خود به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران، خواستار بررسی «بی‌درنگ و بی‌وقفه» موارد نقض حقوق بشر در زندان‌های ایران شده‌اند تا «از بروز ضایعه‌های اندوهناک انسانی پیشگیری شود».

گفت‌وگوی وحید پوراستاد با کاوه کرمانشاهی درباره نامه ۴۱ زندانی سیاسی سابق
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:19 0:00
لینک مستقیم

این زندانیان در نامه خود گواهی داده‌اند که در ایران «در خیلی از موارد بازجو متن رای محکومیت را به قاضی دیکته می‌کرد».

این در حالی است که بسیاری از مقامات در جمهوری اسلامی از جمله محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه‌های خود با رسانه‌های خارجی همواره تاکید کرده‌اند که قوه قضاییه ایران کاملا از باقی نهادهای حکومت مستقل است.

در تازه‌ترین نامه به گزارشگر ویژه سازمان ملل برای ایران که امضای افرادی چون مازیار بهاری، احمد باطبی، علی افشاری، و محسن سازگارا را بر خود دارد اشاره شده است که «شرایط رقت‌انگیز زندان‌ها» به‌ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران به «سطح هشداردهنده‌ای» رسیده است.

احمد شهید از زمانی که به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در شورای مربوطه سازمان ملل انتخاب شده نامه‌های فراوانی از زندانیان و اپوزیسیون ایران دریافت کرده،‌ اما هنوز موفق به سفر به ایران نشده است.

آقای شهید در ۱۱ مردادماه رسما از مقامات جمهوری اسلامی خواست به او اجازه حضور در ایران داده شود تا بتواند در موارد اتهامی نقض حقوق بشر علیه شهروندان ایرانی تحقیق و بازرسی کند.

با این حال این خواسته گزارشگر سازمان ملل هنوز هیچ پاسخ رسمی از سوی مقامات ایرانی دریافت نکرده است.

امضاکنندگان نامه تازه به احمد شهید به اعمال شکنجه‌های روانی و بدنی در زندان‌های ایران اشاره کرده و از جمله شکنجه‌های رایج از «کتک زدن، حبس طولانی در سلول انفرادی، تهدید اعضای خانواده‌های زندانیان و تهدید به اعدام» نام برده‌اند.

فریبا داوودی مهاجر، کیانوش سنجری، سعید کلانکی، منوچهر محمدی و مجید نیکنام از دیگر امضاکنندگان این نامه‌اند.
XS
SM
MD
LG