لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

ایران برای مذاکره، پیش شرط قبول نمی کند


علی لاریجانی و خاویر سولانا در شهر آنکارا با یکدیگر دیدار خواهند کرد.
علی لاریجانی و خاویر سولانا در شهر آنکارا با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

در آستانه ديدار علی لاريجانی و خاوير سولانا، مقام های عالیرتبه ايرانی تاکيد کرده اند که اگر اروپا، خواهان تعليق غنی سازی اورانيوم باشد، ايران به پای ميز مذاکرات هسته ای باز نخواهد گشت.


علی لاريجانی، رييس هيات مذاکره کننده هسته ای، روز چهارشنبه با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا، در کشور ترکيه ديدار خواهد کرد. پيش از اين ديپلمات های ارشد اروپايی گفته بودند که روز چهارشنبه، سرنوشت از سرگيری مذاکرات هسته ای ايران – اروپا، روشن خواهد شد.


اما به گزارش خبرگزاری ايرنا، منوچهر متکی، وزير امورخارجه ايران، روز سه شنبه در کاراکاس، پايتخت ونزوئلا گفت که دولت ايران، تعليق غنی سازی اورانيوم را «نه به عنوان موضوع مذاکره و نه به عنوان نتيجه آن» نمی پذيرد.


همزمان در تهران، خبرگزاری ها به نقل از غلامحسين الهام، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ايران گزارش دادند که اگر اروپا، خواهان تعليق غنی سازی اورانيوم باشد، «هيچ دليلی برای مذاکره وجود ندارد.»



ديپلمات های ارشد اروپايی گفته اند که روز چهارشنبه، سرنوشت از سرگيری مذاکرات هسته ای ايران – اروپا، روشن خواهد شد.

آقای الهام که در جمع خبرنگاران سخن می گفت، بار ديگر موضع جمهوری اسلامی ايران مبنی بر «قانونی بودن فعاليت هسته ای» را تکرار کرد و گفت که ايران، در حال رسيدن به «نقطه برگشت ناپذير در تکنولوژی هسته ای» است.


سخنگوی دولت، درخواست توقف غنی سازی اورانيوم را «غير منطقی و غير قانونی» خواند و گفت که ايران، «دليلی برای توقف غنی سازی» ندارد.


ظن کشورهای جهان به برنامه هسته ای ايران موجب شد تا شورای امنيت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا با صدور دو قطعنامه جداگانه، از ايران بخواهد تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ايران می گويد که با هدف تامين سوخت نيروگاهی که هنوز به اتمام نرسيده، به دنبال غنی سازی اورانيوم است، اما آژانس بين المللی اعلام کرده است که هنوز در صحت اين ادعا شک دارد و اين احتمال وجود دارد که ايران برای ساخت بمب هسته ای، به دنبال غنی سازی اورانيوم باشد.


پيش از اين هم ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا اعلام کرده اند که در صورت توقف غنی سازی اروانيوم، با ایران وارد مذاکرات خواهند شد.


به رغم اظهارنظرهای اخير مقام های ايرانی، خاوير سولانا، در لوکزامبورگ، از نتيجه بخش بودن ديدار با آقای لاريجانی ابراز خوش بينی کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا، درباره مذاکرات روز چهارشنبه گفت: «من انتظار دارم که مذاکرات به وضعيتی که در گذشته وجود دارد بازگردد و ببينيم که اگر می توانيم، گفت و گو ها را به پيش ببريم.»


همچنين خبرگزاری مهر نيز به نقل از علی لاريجانی نوشته است: «اگر مذاکرات جدی باشد، اميدوارم که بتوانيم راه حلی پيدا کنيم که برای هر دو طرف، سودمند باشد.»


XS
SM
MD
LG