لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

امیدواری اسپانیا برای فروش کشتی جنگی به عربستان


فیلیپه ششم ،پادشاه اسپانیا
فیلیپه ششم ،پادشاه اسپانیا

سفر رسمی فیلیپه ششم ،پادشاه اسپانیا به ریاض به دعوت ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی انجام می شود.

رسانه‌های اسپانیا یکی از مهمترین اهداف این سفر را به نتیجه رساندن مذاکرات طولانی مدت برای فروش کشتی‌های نظامی به عربستان توصیف کرده اند.

شرکت کشتی سازی ناوانتیا مدتی است برای ساخت پنج فروند کشتی نظامی آوانته ۲۲۰۰ کوروِت برای عربستان سعودی مشغول مذاکره با مقامات عالی رتبه آن کشور است.

امیدواری اسپانیا برای فروش کشتی جنگی به عربستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:20 0:00
لینک مستقیم

این نوع کشتی نظامی بیشتر در گشت های دریایی، رد یابی قاچاق کالا و مواد مخدر و حفاظت از حریم آبی کشورها بکار می رود.

یکی از سخنگویان این شرکت دولتی به خبرگزاری فرانسه گفته است مذاکرات به مراحل نهایی رسیده است.

ارزش این قرارداد دو میلیارد یورو است و در صورت نهایی شدن می تواند به اشتغال زایی طولانی مدت برای دستکم ۲۰۰۰ نفر در اسپانیا منجر شود.

اما به گزارش خبرگزاری فرانسه فروش احتمالی کشتی‌های نظامی به عربستان سعودی با انتقاد تند سازمان های حقوق بشری و دیگر نهادهای اروپایی روبرو شده است.

سازمان عفو بین الملل و برخی دیگر از نهادهای بین المللی این معامله را غیر قانونی خوانده اند و می گویند عربستان در جنگ داخلی یمن دست به جنایات جنگی زده است.

این سازمانها بمباران مدارس و بیمارستانها از طرف نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان در یمن را نمونه‌ای از این رفتار غیر قانونی می دانند.

پیمان تجارت جهانی اسلحه که با قطعنامه سال ۲۰۱۳ سازمان ملل به اجرا در آمد فروش هر گونه سلاح را که ممکن است در کشتار غیر نظامیان بکار رود منع می کند.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به دوستی بسیار نزدیک و طولانی مدت خوان کارلوس ، پادشاه سابق اسپانیا و ملک فهد ، پادشاه پیشین عربستان گزارش داده است که هدف اصلی از این سفر سه روزه هم استفاده از روابط نزدیک دو خاندان سلطنتی برای عقد این قرار داد است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شش سال پیش هم خوان کارلوس با استفاده از نفوذش توانست قرار داد هفت میلیارد دلاری ساخت خط آهن سریع السیر مکه – مدینه از طرف شرکتهای اسپانیایی را نهایی کند.

اسپانیا با نزدیک به ۱۹ درصد نرخ بیکاری هنوز با رکود شدید اقتصادی روبروست و دولت آن کشور تلاش می کند با افزایش صادرات سلاح و تجهیزات نظامی به رشد اقتصادی آن کشور کمک کند.

در بین سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ اسپاینا بعد از آمریکا ، بریتانیا و فرانسه چهارمین صادر کننده سلاح به عربستان بود.

به گزارش گروه تحقیقات صلح و امنیت در بروکسل صادرات اسلحه اسپانیا بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در مقایسه با مدت مشابه پیش از آن ۵۵ درصد رشد کرد.

اسپانیا هفتمین صادر کننده بزرگ اسلحه و تجهیزات نطامی در دنیاست و عربستان هم بزرگترین وارد کننده سلاح در جهان است.

واردات سلاح و تجهیزات نظامی عربستان در سال ۲۰۱۵ نه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود.

XS
SM
MD
LG