لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

دست‌کم ۲۲ غیرنظامی در حمله هوایی ائتلاف عربی در یمن کشته شدند


تصویری از حمله در اطراف صنعا پایتخت یمن در ۳۰ اوت
تصویری از حمله در اطراف صنعا پایتخت یمن در ۳۰ اوت

خبرگزاری‌ها به نقل از شاهدان و ساکنان منطقه «بیت‌ سعدان» در شمال صنعا، پایتخت یمن، می‌گویند در «حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی»، در ۲۱ شهریور ماه، «دست‌کم ۲۲ غیرنظامی» کشته و چندین نفر نیز زخمی شده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها حمله اول در حالی انجام شده، که مردم محلی در حال کندن چاهی برای دسترسی به آب بودند. پس از آنکه شماری برای کمک به مجروحان به محل رفته‌اند، حمله دیگری انجام شده که به افزایش قربانیان انجامیده‌است.

خبرگزاری فرانسه شمار کشته‌شدگان را ۲۲ نفر و خبرگزاری رویترز ۲۱ نفر اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ساکنان منطقه گفته شمار کشته‌شدگان ممکن است افزایش پیدا کند چراکه هنوز موفق به شناسایی هویت همه قربانیان نشده‌اند.

رویترز می‌گوید ژنرال احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان، گفته تمام عملیات این ائتلاف در منطقه، مواضع و نیروهای حوثی را هدف قرار داده‌است.

عربستان سعودی که از عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن حمایت می‌کند، از سال پیش حملاتی را برای بازگرداندن قدرت به او آغاز کرده‌است.

شورشیان حوثی که از حمایت ایران برخودار هستند، کنترل صنعا، پایتخت را در دست دارند.

گروه‌های مسلح و نظامیان هوادار علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن، نیز از متحدان حوثی‌ها به شمار می‌روند.

مذاکرات صلح برای ایجاد آتش‌بس که در کویت جریان داشت، پس از تشکیل شورایی از اعضای حوثی‌ها و هواداران صالح، با هدف اداره یمن، متوقف شد.

شورشیان نیز طی هفته‌های گذشته موشک‌پراکنی و پرتاب خمپاره به عربستان را از سر گرفتند.

حمله اخیر ائتلاف به رهبری عربستان، آخرین از این دست به مراکز تجمع غیرنظامیان، مدارس یا مراکز امدادرسانی‌ست؛ حملاتی که با انتقادهای سازمان‌های مدافع حقوق بشر روبه‌رو هستند.

سازمان ملل متحد می‌گوید درگیری‌های یمن، به‌ویژه از زمان آغاز حملات هوایی در آن کشور، بیش از ۱۰ هزار قربانی برجای گذاشته‌است که بسیاری از آن‌ها غیرنظامی هستند.

XS
SM
MD
LG