لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

خانواده دو نفر از قربانیان واقعه بنغازی از کلینتون شکایت کردند


کنسولگری آمریکا در بنغازی سپتامبر ۲۰۱۲
کنسولگری آمریکا در بنغازی سپتامبر ۲۰۱۲

خانواده دو تن از شهروندان آمریکایی کشته‌شده در جریان حمله مسلحانه به کنسولگری آن کشور در بنغازی، لیبی، از هیلاری کلینتون، که در آن زمان وزیر خارجه ایالات متحده بود، رسما شکایت کرده‌اند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

این دو خانواده، کشته‌شدن فرزندان خود، شان اسمیت، دیپلمات و تایرون وودز، سرباز نیروهای ویژه «نیوی‌سیل» را «به طور مستقیم یا تا درجه‌ای ناشی» از اشتباهات هیلاری کلینتون می‌دانند.

شکایت مادر آقای اسمیت و پدر آقای وودز در دادگاه فدرالی در واشینگتن مطرح شده و به گفته شاکیان، استفاده هیلاری کلینتون از سرور شخصی، به جای سرور دولتی، در زمانی‌که وزیر خارجه بود، باعث شده تا افراطیون اسلام‌گرا موفق شوند رد کریستوفر استینوس، سفیر ایالات متحده در لیبی، را بگیرند.

↲​ در مورد استفاده کلینتون از سرور شخصی بیشتر بخوانید

کریستوفر استیونس و سه تن از کارکنان در کنسولگری آمریکا در بنغازی، در جریان حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲ (۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۱) به این مرکز دیپلماتیک کشته شدند.

پت اسمیت، مادر یکی از دیپلمات‌های کشته‌شده، پیشتر در جریان گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان در کلیولند، طی یک سخنرانی گفته بود «من شخص هیلاری کلینتون را در مرگ فرزندم مقصر می‌دانم».

وکیل خانم اسمیت، لری کلیمن، حقوقدانی است، که به گفته رادیو ملی آمریکا، سال‌ها سابقه پی‌گیری دعاوی علیه بیل و هیلاری کلینتون را در کارنامه خود دارد.

در واکنش به شکایت مطرح‌شده، ستاد کلینتون، که خود اکنون نامزد حزب دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری در هشتم نوامبر است، واکنش نشان داد.

نیک مریل، سخنگوی این ستاد، گفته است «در حالی‌که رنج و اندوه خانواده‌های آمریکایی‌های شجاعی که ما در بنغازی از دست دادیم برای هیچ‌کسی قابل تصور نیست، اما تا کنون ۹ مورد تحقیق در مورد این حمله انجام شده و هیچ‌یک از آنها، شاهدی مبنی بر وقوع اشتباه از سوی هیلاری کلینتون به دست نداده‌است».

خود خانم کلینتون، پیشتر در جریان نشستی در کمیته تحقیقاتی مجلس نمایندگان آمریکا، اتهام‌های قدیمی جمهوری‌خواهان مبنی بر اینکه او شخصا درخواست‌ها برای افزایش تدابیر امنیتی در کنسولگری آمریکا را نادیده گرفته است، رد کرده بود.

عمده تحقیقاتی که تا کنون در مودر واقعه بنغازی انجام شده نشان می‌دهند که نه شخص کلینتون که کارمندان وزارت خارجه در مورد وضعیت امنیتی کنسولگری تصمیم گرفته بودند.

با این همه منتقدان دولت از همان زمانی که این حمله انجام شد، دولت را به کوتاهی و نادیده‌گرفتن امنیت شهروندان در لیبی متهم کرده‌اند. آنچه با واکنش باراک اوباما نیز روبه‌رو شده بود که آن را «سیاسی‌کردن یک فاجعه ملی» توصیف کرده‌است.

احمد ابو قتاله، مظنون اصلی حمله به کنسولگری آمریکا، در تیر ماه ۱۳۹۳ برای حضور در دادگاه، از ناوی که در آن در بازداشت بود، به آمریکا منتقل شد.

XS
SM
MD
LG