لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۳

سومین روز پس از حریق پلاسکو: «ثبت فرکانس‌هایی از زیر آوار»


شهروندان برای ادای احترام به آتش‌نشانان جان‌باخته شمع روشن کرده‌اند؛ شبکه‌های اجتماعی لبریز از پیام‌هایی‌ست که آتش‌نشانان و امدادگران را قهرمان لقب داده‌اند
شهروندان برای ادای احترام به آتش‌نشانان جان‌باخته شمع روشن کرده‌اند؛ شبکه‌های اجتماعی لبریز از پیام‌هایی‌ست که آتش‌نشانان و امدادگران را قهرمان لقب داده‌اند

سه روز از آتش‌سوزی و فروریختن مجتمع پلاسکو در تهران می‌گذرد. در بامداد دوم بهمن‌ماه امدادگران موفق شده‌اند پیکر چهار تن از قربانیان این حادثه را پیدا کنند. همزمان خبرگزاری‌های ایران می‌گویند «صداهایی» از آوار در ضلع غربی ساختمان پلاسکو شنیده شده‌است.

آواربرداری و ادامه عملیات یافتن پیکر جان‌باختگان یا نجات‌یافتگان احتمالی، در حالی انجام می‌شود که در ساعات اولیه صبح روز شنبه، همچنان در بخشی از خرابه‌ها، آتش رویت شده و آتش‌نشانان، همچنان مشغول خاموش‌کردن حریق‌های پنهان هستند.

آن‌طور که گزارش‌ها و گفته‌های مقام‌های امدادی نشان می‌دهد، وزش باد به شعله‌کشیدن آتش انجامیده‌است.

پیش‌تر نایب رئیس شورای شهر تهران از پیدا شدن «دو پیکر دیگر» خبر داده و گفته بود امدادگران موفق شده‌اند مجموعا چهار پیکر را از زیر خرابه‌های ساختمان پلاسکو بیرون بیاورند. البته هویت قربانیان مشخص نیست و معلوم نیست آیا آن‌ها از آتش‌نشانان مفقود‌شده هستند یا از دیگر شهروندانی که در محل بودند.

تا کنون درگذشت یکی از آتش‌نشانان، به دلیل مصدومیت شدید ناشی از سوختگی، در بیمارستان تائید شده‌است. شمار رسمی قربانیان تا صبح روز شنبه به پنج نفر رسیده‌است.

خبرگزاری‌های ایران از جمله ایسنا و مهر می‌گویند دستگاه‌های زنده‌یاب صداهایی را رصد کرده‌اند که ممکن است ناشی از زنده‌بودن شماری از گیرافتادگان زیر آوار باشد.

خبرگزاری مهر می‌گوید پالس‌هایی از ضلع غربی ساختمان به گوش رسیده و «بارقه‌های امید در دل تک تک حاضران در سایت جوانه زده است».

خبرگزاری ایسنا می‌گوید «در پارکینگ ساختمان پاساژ کویتی‌ها پیش از این تونلی زده شده بود که گفته می‌شود اکنون از آن صدایی به گوش رسیده» و این موضوع «احتمال زنده ماندن فرد یا افرادی در زیر آوار را قوت بخشیده است».

در ساعات میانی صبح نیز خبرگزاری مهر از سخنگوی سازمان آتش‌نشانی نقل کرد که هنوز امیدهایی برای بیرون آوردن شماری از هم‌قطارانش که زنده مانده‌اند وجود دارد.

شامگاه جمعه معاون امداد و نجات سازمان هلال احمر ایران گفته بود که جست‌وجوها ادامه دارد «اما هنوز سرنخی در مورد اجساد قربانیان در این زمینه در دست نیست». تا شب جمعه پیکر هیچ‌یک از جان‌باختگان در زیر ساختمان پلاسکو پیدا نشده بود.

روز گذشته هیئت دولت ایران، دوم بهمن را عزای عمومی اعلام کرد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، صبح شنبه از محل حادثه دیدار کرد. آقای روحانی گفته است «این حادثه درس بزرگی برای همه مسئولان در زمینه امن‌سازی زندگی مردم است، که بخشی از حقوق شهروندی آنهاست. باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد و این حادثه بسیار تلخ درسی برای آینده باشد».

آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو در صبح پنج‌شنبه آغاز شد. ساعاتی بعد، حریق به طبقات بالایی سرایت کرد و ساختمانی که تقریبا نیم‌سده از عمر آن می‌گذرد، به یک‌باره فرو ریخت.

گزارش شده که دادستانی تهران پرونده ویژه‌ای را در ارتباط با این گشوده‌است.

XS
SM
MD
LG