لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

موسوی و کروبی برای ۲۲ خرداد درخواست مجوز راهپیمایی کردند


دیدار روز دوشنبه میرحسین موسوی و مهدی کروبی
دیدار روز دوشنبه میرحسین موسوی و مهدی کروبی
مهدی کروبی صبح روز دوشنبه میزبان میرحسین موسوی بود، تا در آستانه سالگرد انتخابات ریاست‌ جمهوری با امضای درخواستی مشترک خطاب به استاندار تهران، از مرتضی تمدن بخواهند تا برای برگزاری راهپیمایی مجوز را صادر کند.

این دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات، درخواست خود برای برگزاری یک راهپیمایی آرام را بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی استوار کرده‌اند که بر اساس آن اصل، تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.

در این نامه که که خطاب به مرتضی تمدن، استاندار تهران نوشته شده آمده است: «دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به واسطه حضور کم نظیر و غرور آفرین ملت بزرگ ایران بار دیگر به واقعه باشکوه در تاریخ سیاسی ایران مبدل گشت و اینک در آستانه برگزاری سالگرد این واقعه تاریخی به دلیل وجود تردید‌های جدی در نتایج اعلام شده که باعث بروز وقایعی تلخ در کشور گردید، قرار گرفته‌ایم.»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی در ادامه نامه مشترک خود نوشته‌اند: «لذا طبق قانون اساسی و در راستای رعایت حقوق شهروندی درخواست می‌‌گردد مجوز راهپیمایی آرام از میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی را در روز ۱۳۸۹/۳/۲۲ صادر نمایید.»

در پایان این نامه که به امضای میرحسین موسوی و مهدی کروبی رسیده آمده است: «انشا‌‌ءالله با صدور مجوز راهپیمایی، شاهد حضور پر شکوه اقشار آگاه، متدین، و انقلابی در راستای حفظ صیانت از آرمان‌های نظام مقدی جمهوری اسلامی‌ خواهیم بود.»



پیشتر این دو رهبر اصلا‌ح‌طلب اعلام کرده بودند که به مناسبت روز ۲۲ خرداد از وزارت کشور درخواست مجوز خواهند کرد.

با این حال در آستانه انتخابات نیز مقام‌های سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی نیز نسبت به هرگونه تجمع به مناسبت ۲۲ خرداد هشدار داده‌اند.

گرچه مهدی کروبی و میرحسین موسوی از مقام‌های جمهوری اسلامی درخواست مجوز راهپیمایی کرده‌اند اما با توجه به مواضع تند آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و دیگر مقام‌های امنیتی و سیاسی علیه معترضان، انتظار نمی‌رود به این درخواست پاسخ مثبتی داده شود.

آیت‌الله خامنه‌ای در بحبوبه اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات، از رویدادهای پس از انتخابات به عنوان «فتنه» یاد کرده و و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی نیز همواره از رهبران اصلاح‌طلب به عنوان «سران فتنه» نام برده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای از بیانیه‌های رهبران اصلاح‌طلب و اعتراض‌های مردمی همچنین به عنوان «تقلید مغلوط»(غلط) از انقلاب ۵۷ یاد کرده است.

مسیری که میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای راهپیمایی درخواست مجوز کرده‌اند ـمیدان امام حسین تا میدان آزادی- همان مسیری است که در ۲۵ خرداد سال گذشته میلیون‌‌ها نفر از معترضان با نشانه‌های سبز، دست به راهپیمایی آرام زدند.

در دیدار روز دوشنبه میرحسین موسوی و مهدی کروبی، این دو رهبر اصلاح‌طلب همچنین به نحوه برگزاری مراسم درگذشت آیت الله خمینی انتقاد کردند.

این مراسم برای نخستین بار نه از سوی خانواده آیت الله خمینی، بلکه از سوی نهادی حکومتی برگزار می‌شود و آیت‌الله خامنه‌ای نیز در آن روز نماز جمعه را در بهشت زهرای تهران برگزار می‌کند.

میرحسین موسوی در دیدار با مهدی کروبی همچنین گفت که حکومت به نوعی آیت‌‌الله خمینی را نیز «زندانی» و «حبس» کرده است.

سال گذشته در ایام سوگواری محرم، نیروهای طرفدار حکومت در اقدامی بی‌سابقه به بیت آیت‌الله خمینی حمله کرده و سخنرانی محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، را برهم زدند.

حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی، از شخصیت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان است و با زندانی‌هایی که از سوی حاکمیت در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» به محاکمه کشیده شدند، ملاقات داشته است.

در همین حال بنا بر گزارش‌ها و تحلیل‌هایی که در سایت‌های هوادار جنبش سبز منتشر شده، حاکمیت در تلاش است با بسیج نیروهای خود در سراسر کشور، و گسیل آنها به تهران به بهانه برگزاری مراسم درگذشت آیت‌الله خمینی، ابتکار عمل را در آستانه سالگرد انتخابات در دست داشته باشد.
XS
SM
MD
LG